‘RTL 4 gunt Arjen Lubach hele eerste week zonder reclameblokken’
Het commerciële avontuur van Arjen Lubach gaat in maart pas écht beginnen. Hoe gaat zijn eerste week bij RTL 4 vallen bij de kijkers? “Misschien mag hij de eerste week wel zonder reclameblokken.”
Arjen Lubach weet niet wat hij meemaakt: hij en zijn team genieten sinds dit jaar opeens van de miljoenenregen van RTL 4. Ze moeten er wel flink voor aan de bak, want in maart begint zijn nieuwe dagelijkse programma bij de zender van programmabaas Peter van der Vorst. Details ontbreken, maar waarschijnlijk zal het weer rond 22.00 uur te zien zijn.
Reclamevrij
Voor alle presentatoren van de publieke omroep die een commercieel avontuur aangaan, is het moment dat ze voor het eerst een reclameblok moeten aankondigen altijd wat lastig voor het ego. Het is immers hét moment dat markeert dat ook zij gewoon gezwicht zijn voor het grootkapitaal. Hoe gaan ze dat met Arjen oplossen?
Arjen heeft jarenlang programma’s gemaakt met een VPRO-stempel en zijn harde achterban vindt die commerciële overstap helemaal niets. En Youp van ’t Hek heeft nog gezegd: “Gezwicht voor de commerciëlen. Ik hoop zo dat hij met die Peter van der Vorst heeft afgesproken dat hij reclamevrij wordt uitgezonden.”
Week lang
Nou, reclamevrij zal absoluut niet gebeuren, zegt tv-autoriteit Tina Nijkamp. Zij stond jarenlang aan het roer van SBS 6 en geeft aan dat die transfer van Arjen gewoon terugverdiend moet worden.
Het kan wel zo zijn dat RTL hem een weekje reclamevrij gunt, zodat iedereen een beetje aan de nieuwe situatie kan wennen, zegt ze in haar podcast Tina’s TV Update. “Ik vermoed dat hij de eerste week misschien wel zonder reclamebreaks mag beginnen, maar vanaf week twee moet er natuurlijk geld verdiend worden.”
En dan zal er dus wél een break in zijn programma zitten, besluit ze.