Bridget Maasland vindt dat RTL véél te ver gaat met Paradise Hotel
Bridget Maasland vindt dat RTL te ver gaat met het ranzige kwetsprogramma Paradise Hotel, ondanks dat zij en haar collega’s bij RTL Boulevard ervan smullen. “Ik vind het wel ver gaan hoor.”

Valerio Zeno maakt voor RTL’s Videoland het programma Paradise Hotel, waarin deelnemers bij het inchecken aangeven of ze zijn gekomen voor geld of de liefde. Waar het mediabedrijf van Peter van der Vorst op uit is, is dat kandidaten dan verliefd worden op iemand die juist voor het geld komt. “Opbloeiende liefdes en gebroken harten”, klinkt het smullend.
Binge-Bridget
Wat blijkt nou? Paradise Hotel is een rage onder de sterren van RTL Boulevard. Bridget Maasland: “Het kijkt lekker weg en door het enthousiasme van Luuk ben ik ook aangestoken. Hij zei: ‘Probeer het nou een keer.’ Je kunt het gaan bingen. Hij zei: ‘Daphne heb ik ook al overgehaald’, dus Daphne Bunskoek keek ook al en daar hadden ze samen contact over.”
Ze vervolgt in De BLVD Podcast: “Ze hebben helemaal zo’n lekker onderonsje over Paradise Hotel. Ik dacht: dan gaan Eric en ik ook en dan kunnen wij ons eigen onderonsje hebben en dan bespreken we het met die andere blije hond over dit programma, namelijk Rob.”
Sluw en gemeen
Op een gegeven moment begon het toch aan Bridget te knagen. “Het kijkt natuurlijk lekker weg, maar het is eigenlijk een heel sluw, gemeen spel, waarbij je anderen eruit moet krijgen en ook nog eens de liefde van je leven moet ontmoeten of doen alsof. Als stel kun je 50.000 euro winnen in de finale want het gaat allemaal over geld.”
“Ze roepen wel: ‘Ik kom hier voor de liefde’, vooral de vrouwen, de mannen roepen het eigenlijk niet. Die mannen zijn ook eigenlijk tijdens hun quotes heel eerlijk, van: ‘Ik kom hier gewoon voor het geld, ik doe alsof en speel een spel.’”
Keihard genaaid
Paradise Hotel draait uiteindelijk om het kwetsen van mensen. “Soms zie je ze dan echt wel een ander leuk vinden of ze krijgen aandacht van die mannen en dan gaan ze daar toch echt voor, terwijl ze keihard worden genaaid, in sommige gevallen daadwerkelijk op televisie.”
Rob Goossens vindt het juist heerlijk. “Het is het soort mens dat ik bij de supermarkt niet tegenkom en niet in mijn vriendenkring heb, dus inderdaad: het zijn wat andere opvattingen over hoe je met elkaar omgaat dan wat ik ken uit m’n omgeving”, zegt hij. Ehh, benieuwd hoe zijn vriendin daarover denkt…
Pijnpunt
Hoe dan ook: juist dát vindt Bridget er fout aan. “Daar zit het hem misschien in. Het pijnpunt. Het heeft ook wel met het spelen van de gevoelens van mensen te maken. Daar wordt ook wel echt op getrapt. Daar heb ik denk ik moeite mee.”
Die kandidaten worden bovendien vreselijk door de mangel gehaald op de socials. “Heeft iedereen dat van tevoren echt in de gaten? Snappen ze allemaal echt wat de impact uiteindelijk gaat zijn als je zo op televisie met andere mensen omgaat? Je krijgt daarna online megaveel over je heen.”
Extreme reacties
Volgens Rob zijn die extreme reacties niet de verantwoordelijkheid van RTL, maar van de kijker. Bridget: “Ga je nu de verantwoordelijkheid bij de kijker leggen? Er zijn ook makers en het wordt ook ergens uitgezonden. Het is niet alleen maar aan de kijker. ie worden toch uitgelokt? Door mensen (…) aan geld te laten ruiken.”
Eric de Munck: “De kernvraag is: moeten we in 2025 dit soort programma’s of concepten nog gebruiken als entertainment?”
Bridget: “Het zaadje wordt toch ergens geplant? En dat is op het moment dat je bedenkt: wij gaan dit soort programma’s maken en uitzenden.”