Gooische Vrouwen in lift omlaag: ‘John de Mol móet praten met RTL’
De kijkcijfers van Gooische Vrouwen zitten in de lift naar beneden en stellen met name in de commerciële doelgroep teleur. John de Mol móet gaan praten met RTL, stelt Tina Nijkamp.
Het was jarenlang een enorme kijkcijferknaller op televisie: Gooische Vrouwen. De scores van de huidige revival vallen een beetje tegen, maar dat komt natuurlijk puur omdat de serie tegenwoordig ook te zien is op RTL’s Videoland en daar heel veel afleveringen voorloopt. Mensen met een abonnement gaan de serie dus niet meer op SBS 6 bekijken.
‘Oei!’
Waarom SBS 6 het succes van Gooische Vrouwen zo uit handen heeft gegeven aan de concurrent? Zodat ze de kosten kunnen splitten, omdat er op televisie niets duurder is dan dramaseries.
De vraag is: verdient John de Mol de boel wel terug met de reclameblokken op zijn tv-zender? “Oei. Gooische Vrouwen is voor de Videoland-kijkers al afgelopen (superleuke laatste aflevering trouwens!) maar het begint zich sinds vorige week wel echt te wreken voor SBS 6 dat ze drie afleveringen achterlopen”, schrijft kijkcijferautoriteit Tina Nijkamp op Insta.
Onder de 10
Vooral in de commerciële doelgroep — dat zijn mensen tussen de 25 en 54 jaar — stellen de scores teleur, aldus Tina. “Die doelgroep is belangrijk voor de return on investment“, zegt ze. “Daarin duikt het nu onder de tien procent, namelijk 9,5 procent. Dat is de helft van Mr. Frank Visser of VI.”
Dit is volgens haar gewoon ronduit teleurstellend. “Natuurlijk komen er nog uitgestelde kijkers bij maar juist die reclameblokken bij lineair kijken zijn wel belangrijk.”
Om tafel
John de Mol moet bij een volgende serie eisen dat SBS 6 veel minder achterloopt dan nu. “En ja natuurlijk (100 procent) komt er een seizoen bij, maar dan zal SBS 6 wél eisen dat Videoland maximaal één aflevering mag voorlopen. En niet drie.”
Er kijken op SBS 6 lineair 776 duizend mensen naar Gooische Vrouwen. “Nog maar net in de top 10.”