Greep B&B Vol Liefde naast tv-ring door propaganda Boulevard?

Vriend en vijand zijn het erover eens: de mate waarin RTL Boulevard aandacht heeft besteed aan B&B Vol Liefde heeft niets meer met journalistiek te maken. Heeft dit hen de Ring gekost?

Rob Goossens en B&B Vol Liefde © RTL, NPO

B&B Vol Liefde en RTL Boulevard worden gemaakt door dezelfde producent en dat was afgelopen zomer te merken: de showrubriek opende vrijwel elke dag met allerlei fragmenten uit en terugblikken op de datingshow. Dat had natuurlijk niets met showbizzjournalistiek te maken, maar alles met reclame voor de eigen zender RTL 4.

Luuks promotieteam

De sterren van B&B Vol Liefde zaten gisterenavond in een volgepakt Carré, omdat ze kans maakten op de Gouden Televizier-Ring, en die dachten ze bij RTL Boulevard wel even binnen te halen. Luuk Ikink en zijn vrienden vormden een wel héél opzichtig pr-vehikel. “Op basis van afgelopen zomer zouden we hem moeten winnen”, klonk het vorige maand.

Het was écht niet normaal, aldus Angela de Jong. Zij schreef in een column: “Voor de lezers die zeggen nooit naar Boulevard te kijken: ze zijn daar het Veronica Promotieteam (‘komt naar je toe deze zomer’) van het datingprogramma.”

Heel storend

Niet B&B Vol Liefde, maar het integere Dwars door de Lage Landen — of zoals Luuk Ikink het consequent noemt: Dwars door Nederland — heeft gisterenavond de Ring gewonnen.

En daar hoopte Angela al op, want dat is volgens haar pas ‘écht mooie, pure, ontroerende en onderscheidende tv’. “Hun programma is wars van opsmuk. Er kijken zonder noemenswaardige promotie, zonder dat er avond aan avond in een programma als RTL Boulevard over wordt gepraat een miljoen mensen naar het programma.”

Onsympathiek

RTL Boulevard liet zich gisterenavond, twee uur voor het Televizier-gala, heel onsympathiek uit over de uiteindelijke winnaar, Dwars door de Lage Landen dus. Tv-kenner Rob Goossens: “De vraag is: is het een terechte nominatie? Nee. Arnout Houben is een natuurtalent. Hoe hij op iemand af kan stappen die dan z’n hele levensverhaal vertelt, is uniek”, zei hij.

Máár, vervolgde Rob: “Dat maakt hem een fantastische presentator. Dat is een andere categorie. Ik vind het programma helemaal niet zo knap gemaakt. Er zit geen televisievakmanschap in. Als dit dan voor die prijs genomineerd mag worden, dan wil ik graag de webcam op het olifantenverblijf van Artis ook nomineren, want dat is ook heerlijk rustgevend.”

Gebrainwasht

Geestig genoeg kwam B&B Vol Liefde uit de polletjes van Boulevard wel steeds als winnaar uit de bus, gisteren met een score van 37 procent. Rob: “Wij hebben natuurlijk de hele zomer iedereen gebrainwasht om op B&B te stemmen. Als 37 procent het eindresultaat is, dan denk ik dat dat te weinig is.”

“Zeker ook omdat het AD natuurlijk met minister van propaganda Angela de Jong vooraan Dwars door de Lage Landen heeft gepromoot. En bij hen staat Dwars door de Lage Landen op 70 procent. Ik denk dat we wat dat betreft ervan uit moeten gaan dat zij gaan winnen.”

Vlag halfstok

Eén column van Angela deed die hele zomer vol tv-propaganda van Rob teniet? Oei. Hij waarschuwde de kijkers van RTL Boulevard gisterenavond dat ze echt massaal op B&B Vol Liefde moesten gaan stemmen. “De B&B Vol Liefde-kijker is nu wakker en die weet: we móeten nu gaan stemmen, anders wordt het helemaal niks vanavond.”

En het zou zomaar kunnen dat juist die hautaine houding van Boulevard de datingshow nu de Gouden Televizier-Ring heeft gekost. Eén ding is zeker: de vlag hangt vandaag halfstok boven het pand van de showrubriek.

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Vindt u dat RTL Boulevard zich wel héél erg als propagandamachine gedragen heeft?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Denkt u dat Arjen Lubach een imagoprobleem heeft?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen