SBS 6 teleurgesteld in Hélène Hendriks? ‘Minder blij met kijkcijfers’
Hélène Hendriks is dé nieuwe talkshowdiva van Nederland, maar is haar werkgever SBS 6 wel tevreden met de prestaties die ze neerzet? Het AD heeft daar zo zijn twijfels bij…
Het is een gouden greep gebleken om Hélène Hendriks in te zetten als de mannen van Vandaag Inside op vakantie zijn. Haar talkshow De Oranjezomer is ook tijdens de Olympische Spelen de nummer één. Er keken afgelopen week gemiddeld 682 duizend mensen naar, tegenover 654 duizend voor Studio Parijs en 434 duizend voor Humberto à Paris.
Nieuwe Linda
Maiko Valentijn van mediabureau GroupM vindt het heel erg knap van Hélène, zegt hij in het AD. Hij wijst erop dat haar talkshow al om 21.30 uur begint. “Ze behaalt deze cijfers dwars door het sporten heen. Atletiek en zwemmen zijn dan soms nog bezig.”
Er zijn weinig tv-sterren zo populair als Hélène. “Zij is toch een beetje de nieuwe Linda de Mol van het moment. Ze wordt door heel veel mensen gewaardeerd. En terecht.”
Minder blij
Toch vraagt het AD af of SBS 6 wel tevreden is met de scores van Hélène. “Hendriks als voorlopige winnaar uitroepen, behoeft nog een nuance. De kans bestaat dat SBS 6 minder blij is met de kijkcijfers. Wie inzoomt op de commercieel meest interessante doelgroep van 25-54 jaar, ziet namelijk heel andere resultaten.”
Daarin scoorde Hélène afgelopen week gemiddeld 85 duizend kijkers tegenover 147 duizend voor Studio Parijs en 99 duizend voor Humberto à Paris, aldus de krant.
Sport en inhoud
Oftewel: Hélène’s kijkersgroep is niet bepaald de jongste. “Dat programma heeft net als Vandaag Inside een wat ouder kijkersprofiel”, zegt mediastrateeg Evert Bronkhorst van mediabureau Abovo.
Het jongere tv-publiek is volgens hem meer van de sport en de inhoud. “Dat belandt sneller bij Dione. Daar is minder ruimte voor een grapje en een muzikaal optreden.”