RTL grijpt in bij haatreacties over BN’ers: ‘Het is verschrikkelijk’
RTL merkt dat BN’ers, kandidaten en tafelgasten niet meer mee willen doen aan programma’s vanwege de online haat die erop volgt. Daarom gaat de zender ingrijpen op zijn social-kanalen.
Elk medium met een reactiemogelijkheid krijgt er vroeg of laat mee te maken: commentaren die absoluut niet door de beugel kunnen. Handmatig modereren is zeer arbeidsintensief en dus kostbaar, maar RTL hoopt nu een grote slag te slaan met de inzet van artificial intelligence. Het mediabedrijf zegt zelf ook veel last te hebben van de haatreacties.
Online haat
Het is een levensgroot probleem, aldus RTL. “Dat (online) haat en intimidatie toenemen ziet RTL terug op zijn eigen socials. Het lijkt zich vaak te richten op gemarginaliseerde groepen, waaronder de lhbti-gemeenschap. Om de mate van (online) haat en tegen wie het zich het meest richt in kaart te brengen, is RTL een uitgebreid data-onderzoek gestart.”
Een onderzoek dat gebruikmaakt van AI. “Het richt zich op de grootste Instagram-platformen van RTL: RTL.nl, RTL Nieuws, Videoland en RTL Boulevard. Het project wil de aard en omvang van online haat zichtbaar en bespreekbaar maken, inzichten delen en er vooral een positief geluid tegenover zetten.”
Mensen van kleur
Een duik in de eerste resultaten van het data-onderzoek laat volgens RTL zien dat de lhbti-gemeenschap, vrouwen en mensen van kleur overmatig met online haat te maken krijgen. “En dat ze specifiek doelwit zijn van haat en intimidatie wanneer ze bij RTL en Videoland te zien zijn.”
Hoe RTL dat precies wil gaan aanpakken is niet duidelijk, maar tv-baas Peter van der Vorst wil er iets aan doen. “Helaas zien we online haat, ook op onze platforms, de laatste jaren fors toenemen. Dat raakt bijvoorbeeld ook onze talenten, deelnemers aan programma’s en tafelgasten. Sommigen kiezen ervoor om dan maar niet meer zichtbaar te zijn.”
Verschrikkelijk
RTL merkt dat het daardoor lastiger is om BN’ers en andere gasten te strikken voor programma’s, met name in de eerdergenoemde doelgroepen. “Dat gaat ten koste van de diversiteit op het scherm en dat vind ik verschrikkelijk. We willen dat álle Nederlanders zich kunnen blijven herkennen in de programma’s die we maken.”
Sven Sauvé, de algemeen directeur van RTL, zegt dat hij het probleem eerst zichtbaar wil maken en dan ‘aan te pakken’. “Er is zoveel moois te winnen als mens en samenleving wanneer we respectvol met elkaar van mening of inzicht kunnen verschillen. Het antwoord van RTL: laat haat nooit jouw normaal worden.”