Nu al rampjaar voor Leonie ter Braak, quiz stort volledig in: ‘Zó sneu’
Is dit de genadeklap voor de toch al kabbelende tv-carrière van Leonie ter Braak? Haar nieuwe dagelijkse quiz Wat Een Dag stort volledig in op RTL 4. “Het is echt ontzettend sneu.”
Leonie ter Braak was lange tijd een tv-belofte, maar ze lijkt het niet te gaan maken in Hilversum. Ze is nu op een zéér belangrijk en prestigieus project gezet door RTL 4, namelijk de dagelijkse nieuwsquiz Wat Een Dag, maar de kijkcijfers storten in. En dat is zéér zorgelijk, want daar geeft de zender in september zelfs zijn late talkshow voor op.
Zorgelijk
Hoe erg is de situatie precies? Heel erg, zegt tv-autoriteit Tina Nijkamp op haar analysekanaal. “Oei. Wat Een Dag is uit de top 25 gevallen!!! En ook minder dan 300 duizend kijkers. Maandag had het 451 duizend, dinsdag 348 duizend, woensdag 388 duizend en nu in de totalen nog maar 290 duizend kijkers. Dat is nu toch wel zorgelijk dit.”
Vooral omdat de lead-in zo goed is: B&B Vol Liefde wist direct ervoor 1,1 miljoen (!) kijkers te scoren. “En eigenlijk alles om 21.30/22.00 uur hoger scoort, ook bijvoorbeeld Nieuwsuur. Natuurlijk stond er wel Ajax tegenover, dat scoorde gemiddeld 577.000, geen miljoenencijfers dus.”
Ontzettend sneu
Leonie scoorde ook in de commerciële doelgroep 25 tot 54 jaar magertjes: 11,5 procent marktaandeel. Tina: “Wat ontzettend sneu voor Leonie en Quinty (de Winston van dienst, red.), maar verbazen doet het me niet. Het format en de uitstraling (vormgeving en muziek) is te veel middag tv, niet dwingend en zoals ik al eerder zei: er is geen doel.”
Het prijzengeld – een paar honderd euro – maakt geen indruk. “We zijn in Nederland Miljoenenjacht-koffers gewend, we zijn als kijkers ENORM verwend. Door deze Lingo-lage-bedragen komt het over als te veel gedoe om niks. Vraag is: wat gaat het vanavond scoren? Als er geen B&B maar Secret Duets-herhaling voor staat? Nog lager? Of valt het mee?”