Johan Fretz boos op Tina Nijkamp: ‘Stop met die domme obsessie!’

Johan Fretz, een bekende columnist en podcastmaker, is boos over de ‘domme obsessie’ die Tina Nijkamp heeft met lineaire kijkcijfers. “Bizar hoe dominant dit in medialand blijft”, briest hij.

Tina Nijkamp en Johan Fretz © RTL

Tina Nijkamp heeft het de laatste tijd zwaar te verduren met sneren van BN’ers als Jan Slagter, Ronald Molendijk en laatst zelfs Jeroen Pauw, maar nu blijkt ook columnist Johan Fretz pissig te zijn. Hij vindt dat de kijkcijferautoriteit een te belangrijke stempel drukt op het debat over wat wel en niet succesvol is in Hilversum.

Domme obsessie

Het stoort Johan mateloos. “Tina Nijkamp, altijd: ‘Oei, Gooische V. al op Videoland!’, ‘Dertigers heel duur, maar dramacijfers! Schijnt dan online heel goed te scoren… jaja.’ Eh: schíjnt niet, ís zo. Millennials/gen-Z’s streamen alles. Kom uit die domme obsessie met lineaire cijfers en bouw aan de toekomst”, schrijft hij op X.

Hij vervolgt: “Bizar hoe dominant die opvatting in medialand blijft: succes van tv uitsluitend bepalen aan de hand van de smaak van een vergrijzend, extreem behoudend lineair publiek. De NPO en RTL/Videoland zijn hier zelf goddank aan voorbij: zij snappen de kracht van stream only en geven makers ruimte.”

Televisiedino’s

Mensen als Tina zijn nog veel te veel met lineaire tv bezig, aldus Johan. “Er zijn inmiddels gewoon grote films en series – doc en fictie, maar ook de zinderend gemaakte reboot van Wie is de Mol (zonder kut BN’ers) – die digitaal de pannen van het dak scoren. Who gives a f*ck about lineair, behalve tv dino’s? Niemand. Move over. Het is 2024.”

Hij vervolgt: “Dat gelul ook over ‘oei oei slecht marktaandeel onder de boodschappers tot 49 jaar.’ Alsof het de 50’s zijn. Iemand van 56 staat is geen bejaarde. Toon eens lef, verplaats budgetten. De streamers hier – inclusief NPO – doen het al. Zij snappen: het is dit of langzaam uitsterven.”

Kijkcijferhysterie

Johan wijst ook op de rol van de media. “Toch is de hele mediajournalistiek nog ingericht op kijkcijferhysterie, alsof het ’94 is en Henny Huisman de Surprise Show maakt. Zo bizar. En ondertussen zie je hoe de industrie er door wordt gegijzeld, en alleen maar nog infantielere recycleshit maakt. Het remt onnodig af.”

Hij vervolgt: “Voor mezelf en vele anderen sprekend: in 2013 keken jonge mensen nog massaal lineair naar Feuten of Proefkonijnen. Nu niet meer. Ain’t coming back. Deal with it. Verleg de bakens. Frame kijkcijfers van jonge mensen op NPO 3 niet als dramatisch, hun publiek zit gewoon elders.”

Grote mensen-tv

De NPO verdient volgens hem een pluim. “In dat kader dus geweldig hoe de NPO koers verlegde, en hoe open ze daar nu staan voor projecten die zich richten op NPO Start. Dat is in paar jaar echt radicaal veranderd, met ook veel geweldige jonge mensen van digital natives generatie; die het echt snáppen en full supporten.”

“Anderzijds moeten jonge makers met digitaal succes ook stoppen de fout te maken alsnog zo graag op de Grote Mensen TV te willen. Daar floppen ze dan, en dan komen de dino’s zeggen: ’told u so; drama!’ Eigen glazen ingooien. Heers online en vermijd de lineaire tv begraafplaats.”

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Vindt u de aanval van Johan Fretz terecht?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Mist u Patty Brard bij Shownieuws?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen