Johan Derksen vindt Wim Kieft-reclame te ver gaan: ‘Dit is dom’
Johan Derksen vindt het veel te ver gaan dat Wim Kieft zijn cocaïneverslaving commercieel uitbuit. “Het is niet geschikt om er cabaret van te maken en te misbruiken voor een reclame.”
Horen we daar een kassa rinkelen? Wim Kieft loopt flink binnen met een nieuwe reclame van Canal+. De oud-voetballer kapitaliseert zijn verslavingsverleden voor een grappig bedoelde kwinkslag in een tv-commercial. We zien daarin een man in een praatgroep zitten om te praten over zijn ‘onweerstaanbare drang’ om geen enkele wedstrijd te missen.
Snuifverleden
Wim verschijnt aan het eind van de reclame in beeld, wat een verrassing is voor de kijker. Hij blijkt in het kringgesprek naast deze man te zitten en zegt: “Sterk van je man, ik voel je.”
Het verdient lekker zo’n spotje en Wim zit er niet mee dat zijn snuifverleden wordt gebruikt, zegt hij in een persbericht. “Zo’n praatgroep komt mij natuurlijk bekend voor, maar iedereen die me kent weet dat ik behoorlijk wat zelfspot heb, zeker als het om voetbal gaat. Om aan zo’n grappig script mee te mogen werken, is alleen maar een cadeautje.”
‘Dit is cabaret!’
Johan Derksen vindt het wél te ver gaan, laat hij weten aan tafel bij Vandaag Inside. “Ik vind dat dat niet kan. Ik vind dit onderwerp en de problemen waar Wim in gezeten heeft niet geschikt om daar cabaret van te maken en te misbruiken voor een commercial. Ik ga ook geen reclameboodschappen maken voor Gouda-kaarsen.”
“Ik vind het niet kunnen. Ik vind het ook een beetje dom van Wim dat hij zich hiervoor geleend heeft. Hij wordt eigenlijk een beetje misbruikt. Het is best origineel, Anonieme Alcoholisten in een kring, weet je wel, maar nee…”
‘Het is treurig’
Tafelgast Job Knoester denkt er anders over. “Maar je zegt ook vaak dat je over alles grappen moet kunnen maken.”
Johan: “Ja, maar ik vind dit een beetje treurig, want de situatie waar Wim in verkeerde – dat hebben wij van dichtbij meegemaakt – dat was allerminst grappig.”
Job: “Ik vind dat het eigenlijk wel kan, juist omdat hij zo open is geweest over de situatie waarin hij heeft gezeten, ook in zijn boek. Ik vind het juist wel sterk.”
Beetje ziek
Het is eigenlijk vooral ongepast van de makers en van een commerciële partij als Canal+, vindt Johan. “Ik vind het een beetje ziek als Canal+ dit bedenkt. Iemand heeft dit bedacht. Dat hebben alle mensen rond de tafel een goed idee gevonden of ze hebben er poen voor gehad. Of beide.”
De campagne is ontwikkeld door het Amsterdamse reclamebureau Higuita.
Fragment
De reclame: