Felle kritiek op bizar lange B&B Vol Liefde-items in RTL Boulevard
Aran Bade en Rob Goossens zijn de vaste showkenners van RTL Boulevard, maar worden deze zomer vooral ingezet als de nakletsbeppies van B&B Vol Liefde. “Die items duren láng!”
Zitten we deze zomer te kijken naar RTL Boulevard of RTL Boulie-B Vol Liefde? Er komt in de showrubriek geen einde aan die vréselijk lange items over de datingshow. Als het nou nog ten koste ging van Nikkie Plessen met haar gebabbel over knielaarzen en extensions is het allemaal tot daaraan toe, maar zij loopt daarna ook gewoon verder te kwebbelen.
Gigalang blok
De beruchte mediakenner Victor Vlam heeft er zijn buik vol van. “Ik zit het programma te kijken en echt élke dag komt er aan het begin een gígalang blok over B&B Vol Liefde. Echt een gígalang blok”, zegt hij in de podcast De Communicado’s.
Het kan Victor niet bekoren. “Ik zal er als disclaimer bij zeggen: ik kijk niet naar het programma, dus ik vind sowieso B&B Vol Liefde niet super interessant, maar ik begrijp dat dat voor andere mensen anders is. Ik begrijp ook dat het een succesvol programma is, dus dat je daar als RTL Boulevard op meelift, snap ik.”
Creatieve armoe
Máár, zo vervolgt Victor: “Élke dag een ontzéttend lang blok daarover begint me echt te veel te worden en ik zou zeggen van: jongens, dat kan echt beter. Ik vind dit een teken van creatieve armoede. Volgens mij kan je ook iets meer kijken hoe je dat eerste deel van de uitzending invult en volgens mij hoeft dat niet elke dag hetzelfde te zijn.”
Co-host Lars Duursma: “Ja, maar kennelijk werkt het wel, want ze hebben zo’n minutenanalyse bij Boulevard. Kennelijk vindt de kijker dit fantastisch.”
Kruisbestuiving
RTL zal dit inderdaad zien als mooie kruisbestuiving, aldus Victor. “Maar er zijn twee redenen waarom ik er toch terughoudend mee zou zijn. Ik denk dat uitmelken altijd een risico is op de lange termijn. Ik denk dat het de kans met zich meebrengt dat het een punt van irritatie begint te worden, vooral bij kijkers die niet naar B&B Vol Liefde kijken.”
En dat kan volgens hem wel degelijk schade aan het merk toebrengen. De kracht van RTL Boulevard is dat het niet verveelt en er zoveel diversiteit is in de onderwerpen, zegt hij. “Maar als je elke dag aan het begin zo’n ankerpunt hebt waar een deel van de kijkers van denkt van ‘ah, daar heb ik totaal geen zin’, dan kan het sentiment negatief worden.”
Innovatiekracht
De tweede reden is het gevaar van achterover leunen, aldus Victor. “Ik denk ook dat je toch iets van je innovatiekracht verliest. Ze doen nu elke dag in deze zomer ongeveer hetzelfde onderwerp aan het begin van de uitzending. Je zou ook wat meer nieuwe dingen kunnen proberen.”
De zomer is een nieuwsluwe periode en ‘dat kan je ook dwingen om eens een keer wat nieuwe dingen uit te proberen’. “De dingen die werken kun je dan gebruiken om je programma te blijven innoveren. Soms uitmelken is goed op de korte termijn, maar op langere termijn is die variatie en innovatie beter voor een programma en de ontwikkeling daarvan.”