Hélène Hendriks kampt met B&B-stress: ‘Jack én Rutger is te veel!’
De kijkcijfers van Hélène Hendriks staan onder druk door megaconcurrent B&B Vol Liefde. Wat moet er gebeuren? “De combinatie Jack van Gelder én Rutger Castricum is te veel!”

Een flinke domper voor Hélène Hendriks: haar programma De Oranjezomer is momenteel weliswaar de enige talkshow op tv, maar staat wél tegenover het verschrikkelijk goed bekeken B&B Vol Liefde. Het resultaat? Haar kijkcijfers stellen een beetje teleur. De seizoensopener deed het maandagavond al magertjes, en gisteren was het niet veel anders.
‘Oeps!’
Kijkcijferorakel Tina Nijkamp heeft alle kijkcijfers voor zich liggen en ziet slecht nieuws voor Hélène. “Ook voor Hélène is dit andere koek dan de afgelopen periode en vorig jaar. B&B Vol Liefde hakt er flink in”, zegt ze op haar analysekanaal.
Hoe scoort ze met aflevering twee van dit juli-augustus-seizoen? “Zelfs nog iets gezakt ten opzichte van maandag: nu 767 duizend, maandag was dat 796 duizend. Ook maar 13,6 procent marktaandeel in de commerciële doelgroep 25 tot 54 jaar. Dat is vrij laag, oeps.”
Veel te veel
Wat moet er volgens oud-SBS 6-baas Tina gebeuren? “Ik denk dat de combi Rutger en Jack als vaste gasten er één te veel is. Jack alleen was beter geweest met twee dagelijkse gasten. Op een of andere manier lijkt de chemie tussen Rutger en Jack niet te kloppen ook. Te geforceerd, niet makkelijk.”
De chemie tussen Rutger en Jack lijkt inderdaad gebaseerd op een trucje. Rutger maakt echt cóntinu grapjes over die keer dat Jack emotioneel werd omdat hij het Nederlands elftal bij elkaar zag in de studio. En Jack reageert daar dan weer quasi-beledigd op. Maar dat is op een gegeven moment niet meer leuk.
Geen verrassing
Eigenlijk moet Rutger er gewoon uit, vindt Tina. Dan kun je rouleren met twee gasten en dat maakt het allemaal veel sprankelender, vindt. “Maar één gast aan tafel verrast te weinig. Het is te veel de Rutger en Jack-show zo.”
B&B Vol Liefde is deze zomer een nog grotere kijkcijferverrassing dan in voorgaande jaren. Er keken gisteren 1,3 miljoen mensen, nog meer dan naar het Achtuurjournaal. “En dan te bedenken dat er ook genoeg mensen zijn die alvast vooruitkijken op Videoland.”