SBS 6-cijfers storten in op eerste avondje zonder Hélène Hendriks
Hélène Hendriks is goud waard voor SBS 6. Is ze een avondje niet op de buis? Dan storten de kijkcijfers van de zender direct in. Hoe sensatiebelust Alberto Stegeman ook door het beeld loopt…
De afgelopen maanden was Hélène Hendriks elke zondagavond op de buis met haar eigen talkshow De Oranjezondag, maar nu ze op het tijdstip van Vandaag Inside weer te zien is met De Oranjezomer, is ze op de zondag weer vrij. En nu we geen Hélène te zien krijgen op de laatste dag van het weekend, storten de kijkcijfers van SBS 6 direct in.
Alberto in schaduw
Haar opvolger Alberto Stegeman is lang niet zo succesvol, meldt kijkcijferautoriteit Tina Nijkamp op haar analysekanaal. “SBS 6 zonder De Oranjezondag zorgt meteen voor een dip in de programmering. Oei. Het is ongelofelijk hoe belangrijk ook die talkshow in korte tijd is geworden voor SBS 6.”
Hélène begint zo’n beetje onmisbaar te worden. “Opvolger Alberto Stegeman haalt bij lange na niet de cijfers van Hélène. Undercover in Nederland start met 511 duizend kijkers. De Oranjezondag startte met 983 duizend kijkers en had vorige week 803 duizend kijkers, 300 duizend meer dus.”
‘Nog wel netjes’
En hoe zit het in de commerciële doelgroep? “In 25 tot 54 jaar oud nog wel een nette 16,6 procent marktaandeel voor Alberto, maar Hélène had daar vorige week 20,5 procent.”
Het pijnlijke is ook dat Alberto met zijn 511 duizend kijkers voor een dipje zorgde: Code van Coppens ervoor had 680 duizend kijkers, Hart van Nederland erna 740 duizend kijkers.
Wie profiteert?
Wie profiteert er het meest van het wegvallen van Hélène op de zondagavond? RTL 4, weet Tina. “Beste Kijkers zit flink in de lift en is de nummer vier van de zondag. Wauw. Zeg maar de plek van De Oranjezondag. 820 duizend kijkers en 18,7 procent marktaandeel.”
En Art Rooijakkers erna? Die stelt weer teleur. “Art erna heeft vanaf 22.00 uur een teleurstellende 538 duizend kijkers en 13,4 procent. En scoort dus maar iets hoger dan Alberto en lager in 25-54 jaar. Het Over De Vloer-concept lijkt uitgewerkt. Wat wil je ook met zoveel portrettenprogramma’s op tv?”