Hélène Hendriks schrikt zich dood: ‘Ik zit dus óók bij Bunq-bank!’

Hélène Hendriks is zich helemaal wezenloos geschrokken van de vele horrorverhalen van Bunq-klanten, want zij heeft dus óók een rekening bij die bank. “Ga gelijk naar huis toe!”

Hélène Hendriks © SBS

De media staan er momenteel bol van: de gebrekkige beveiliging van de Bunq-bank en de risico’s die dat met zich mee brengt voor klanten. Volgens de NOS zijn klanten van deze bank opvallend vaak het slachtoffer van phishing. Geraldine (50) uit Durgerdam, werkzaam als producer bij Talpa, verloor 101 duizend euro en deed gisteren haar verhaal op SBS 6.

Chatbot

Geraldine zat in het publiek van de Hélène Hendriks-show De Oranjezomer om kijkers te waarschuwen met haar verhaal. Dankzij buitengewoon slimme oplichters en gebrekkige beveiliging van de Bunq-bank zag zij in een rap tempo een ton van haar bankrekening verdwijnen. En de Bunq-bank? Die kun je niet bellen. Wat er wel is? Een chatbot.

Alberto Stegeman, die naast Geraldine zit, zegt: “Criminelen zoeken natuurlijk de zwakste schakel en dat is de Bunq-bank. Daar kun je als enige bank in Nederland zo’n beetje in heel korte tijd als crimineel heel veel geld krijgen. Meestal is het zo, bij een gewone bank zeg maar, dat je een limiet hebt van 2.000 euro ofzo.”

Ton kwijt

Zo’n limiet kun je dan wel even ophogen, legt Alberto uit. “Maar dan moet je wel vier uur wachten. En bij de Bunq-bank is het zo dat je een limiet tot een miljoen kunt krijgen en ook geen wachttijd hebt. Je kunt meteen een miljoen laten overmaken. Voor criminelen zijn rekeninghouders van de Bunq-bank goud.”

Geraldine is op die manier dus die ton kwijtgeraakt. “Al mijn geld van een erfenis en spaargeld van mijn hele leven – ik ben niet stinkend rijk, dit is alles waar ik voor gewerkt heb – heb ik op één rekening gezet, omdat ik een goede rente kreeg, een leuke en sympathieke bank.”

‘Jezus!’

Hélène leeft mee met Geraldine. “Jezus, hoe gaat het met je?” De tv-ster begrijpt de paniek van haar collega goed: “Op dat moment raak je natuurlijk in paniek, dat is logisch. Je denkt: al mijn geld gaat weg. En dan probeer je de Bunq-bank daadwerkelijk te bereiken en dat kan dan helemaal niet.”

Dan richt Hélène zich tot haar tafelgenoten: “Zitten jullie bij de Bunq-bank? Nou, ik dus wel…”

Jack van Gelder: “Dan zou ik nu toch even naar huis gaan.”

‘Houden zo!’

Hélène vraagt hetzelfde dan aan haar publiek. “Zit hier iemand bij de Bunq-bank? Nee, gelukkig. Houden zo!”

Rutger Castricum: “Het is onder de jeugd heel populair, hè? Mijn kinderen kwamen van: ‘Wij willen een Bunq-rekening.’ Je kan ze niet bereiken. Bij een normale bank is het één belletje en dan blokkeren ze het.”

Alberto: “Het is echt heel frustrerend voor alle slachtoffers. Op het moment dat je wordt opgelicht wil je iemand bellen, iemand bereiken en dat lukt niet. Ze hebben een chatbot en dan krijg je een computergestuurd verhaal terug.”

Oudere mensen

Hélène vindt het belangrijk om haar kijkers te waarschuwen voor de Bunq-bank. “Hoe kun je nou voorkomen dat dit gebeurt? Er zitten ook veel oudere mensen te kijken. Ik denk even aan mijn moeder en die klikt er ook gewoon op hoor. Zeker.”

Rutger: “Bunq is een bank die winst heeft gemaakt het afgelopen jaar. Dat is toch vanaf nu het laatste jaar zeg maar? Nu haalt toch iedereen meteen… Nu is de eigenaar zelfs toegesproken door Jack van Gelder! Nou haalt iedereen z’n geld daar natuurlijk weg.”

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Vindt u dat de baas van Bunq de schades moet vergoeden?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen