Uiterst ranzig: Rachel Hazes gebruikt dochter om soap te verkopen
Het kan bijna niet ranziger: Rachel Hazes gebruikt de ruzie met haar dochter Roxeanne om haar reallifesoap verkocht te krijgen aan SBS 6. “En zo is er wéér een verdienmodel!”

Rachel Hazes heeft een brasserie overgenomen aan de Spaanse kust en wil daar graag een reallifesoap over verkopen aan SBS 6. Er vinden proefopnames plaats waarmee ze de zender over de streep hoopt te trekken. Maar wat blijkt nu: ze nam gisteren ook een cameraploeg mee naar de rechtbank in Amsterdam, waar ze lijnrecht tegenover haar dochter stond.
Rachels cameraploeg
Eigenlijk wilde Roxeanne absolúút niet, maar Rachel heeft haar geforceerd: ze móest gisteren getuigen in een van haar vele rechtszaken. Moeder en dochter liggen compleet overhoop, maar Rachel blijft Rox sarren. Shownieuws heeft ontdekt dat Rachel de cameraploeg van haar reallifesoap heeft meegenomen naar de rechtbank.
Story-baas Guido den Aantrekker (een goede vriend van Rachel) zegt: “Vincent TV, de producent van ook de Meilandjes, filmt op dit moment de nieuwe carrière van Rachel in La Carihuela en die waren ook ineens aanwezig hier in Amsterdam bij de rechtbank. Ja, dat geeft toch wel aan dat er misschien een wat groter geheel gemaakt wordt.”
Dyantha verbijsterd
Presentatrice Dyantha Brooks vindt het al pittig dat Rachel haar dochter tegen haar zin in oproept bij een rechtszaak, maar dát kun je nog zakelijk bekijken. “Maar als je het dan hebt over die serie, dan kun je het toch wél als familie bekijken en denken als moeder: nou, ik ga niet bij die rechtbank filmen, want dan neem ik ook m’n dochter dáárin weer mee?”
Guido: “Dit is echt het aperte rechtvaardigheidsgevoel van Rachel. Dat heb ik haar persoonlijk ook wel eens verteld, dat ze daarin ook wel eens een keer de teugels wat losser kan laten. Zij staat gewoon voor wat ze kan bewijzen – althans, dat vindt zij. Zij gaat voor rechtvaardigheid. (…) Zij maakt een realitysoap kennelijk en dit hoort daar ook in.”
‘Dit snap ik niet’
Collega Natacha Harlequin vindt Guido’s uitleg nergens op slaan. “Wat heeft dat dan te maken met het rechtvaardigheidsgevoel? Ter zitting snap ik hem, maar deze kan ik even niet volgen.”
Guido: “Rachel is iemand die volledig transparant is. Alles what you see, is what you get. Dat is volgens veel mensen niet altijd een ontzettend moederlijk gevoel, maar zij laat in elk geval zien wat er kennelijk in haar leven gebeurt. We weten niet precies hoe die soap zich gaat ontwikkelen. Ik denk dat zij op die manier wil laten zien: ik heb niks te verbergen.”
Bemoeilijken
Anouk Smulders vindt het onverstandig van Rachel. “De band die er is vermoeilijkt alleen maar door die keuze te maken. Dat het niet alleen een zakelijk ding blijft, maar dat je ook nog eens een keer die docu erbij gaat betrekken met dat beeld.”
Guido: “Aan de andere kant bemoeilijkt het het ook als je als dochter zijnde je moeder cliënt gaat noemen, weet je. Ze zijn terechtgekomen in een zeer negatieve spiraal, waar ze gewoon niet meer uitkomen. Iedereen – ik had het er laatst ook over met Gerard Joling – die de familie Hazes kent, wil dat het goed komt. Ze zijn mij ook dierbaar, allemaal.”
Eenzijdige Guido
Verrassend genoeg – zelfreflectie zie je niet vaak bij Shownieuws – beschuldigt Dyantha haar collega Guido vervolgens van eenzijdige berichtgeving. “Ze zijn jou allemaal dierbaar, maar het valt mij wel op dat jij het altijd alleen maar vanuit het perspectief van Rachel bekijkt.”
Guido: “Nee, helemaal niet. Alleen ik vind wel: Rachel is ook iemand die ik goed ken en ik vind wel dat zij altijd de zwarte piet krijgt toegespeeld en ik vind dat ik kan zeggen – als journalist en als iemand die haar goed kent – dat heel veel zaken echt zijn zoals zij het zegt.”
Verdienmodel
Filmkenner René Mioch vindt Rachel geen goede moeder. “Met die cameraploeg, weet je wel, dat is intimiderend, want moeder komt met een cameraploeg aan.”
Dyantha: “Ik kan me vooral voorstellen dat je denkt: ja, dan is er wéér een verdienmodel.”
Guido: “Als André of Roxeanne een nieuwe plaat uitbrengt, dan komen er ook cameraploegen.”
Dyantha: “Ja, dat is toch iets héél anders dan in de rechtszaal.”