Jokt Carlo Boszhard over Masked Singer? ‘Zijn hysterie is gescript!’
Er is steeds meer twijfel over het gedrag van Carlo Boszhard als panellid in The Masked Singer. Hij doet bij elke onthulling zó raar hysterisch dat het bijna onmenselijk is. “Het is gescript.”
De RTL 4-show The Masked Singer heeft een geestig verrassingselement: elke aflevering weer wordt het publiek verrast door BN’ers die uit een pak komen. En ook de juryleden. Het is logisch dat zij dan enthousiast reageren en niet als een paar zoutzakken zwijgzaam achterover leunen. Maar je kunt ook compleet in de overdrive gaan…
Extréém verbaasd
Met name Carlo Boszhard reageert altijd heel hysterisch bij zo’n BN’er-onthulling. Hij zit dan in zijn stoel alsof hij een Boeing in zijn achtertuin ziet landen. Klopt dit wel? Is dit authentiek? Zelf beweert de presentator van wel, maar tegelijkertijd zegt hij wel op zijn reactie te gaan letten. Er is namelijk nogal wat kritiek op.
De steeds invloedrijkere mediakenner Victor Vlam vermoedt dat hier iets niet helemaal pluis is. “Je ziet panelleden zoals Carlo Boszhard en Gerard Joling echt met hun mond wagenwijd open. De handen op de wangen en die hoog opgetrokken wenkbrauwen. Ze zijn elke keer extréém verbaasd. Ik zat me gewoon af te vragen: geloof ik dit?”
Geoefend voor spiegel
Victor denkt dat het een act is. “Ik moet je heel eerlijk zeggen, ik vind het een leuk programma, maar ik geloof hier echt totaal helemaal niks van. Er is niks oprecht hier aan. De reden waarom ik het niet geloof is omdat de verbaasdheid echt gewoon heel geoefend overkomt, want emoties die oprecht zijn, die zijn soms ook een beetje ongemakkelijk.”
Echte emoties komen er niet altijd perfect uit, zegt de scherm-Sherlock in zijn podcast De Communicado’s. “Deze emotie lijkt gewoon geoefend te zijn voor de spiegel. Het lijkt gemaakt te zijn om gescreenshot te worden om dat boven artikelen over The Masked Singer te plaatsen.”
Formatbijbel
Die extreme reactie zie je ook terug in buitenlandse versies van The Masked Singer, aldus Victor. “Dan denk ik bij mezelf: nee jongens, het staat waarschijnlijk gewoon in de formatbijbel. Dat kunnen wij met z’n allen niet inzien. Dat is bedrijfsgeheim. Maar als dat in het buitenland ook gebeurt, dan weet je bijna zeker dat dat onderdeel is van het format.”
Je ziet dat bij wel meer tv-shows, legt Victor uit. “Bij The Voice bijvoorbeeld. Op een gegeven moment – dat deden ze niet in het eerste seizoen, maar later wel – begonnen de coaches met hun handen boven de knop te zweven, voordat ze drukten. Zo van: ga ik drukken of ga ik niet drukken, weet je wel. Ja, dat maakt het spannend.”
Onnatuurlijk
Het is gewoon een instructie die ze meekrijgen, vertelt Victor. Ook bij The Masked Singer. “Ja, dat ze hyperverbaasd moeten doen. (…) Die emotie wordt zwaar, zwaar, zwaar overdreven. En ik denk inderdaad, ik ben het helemaal eens met die kritiek: het kan best wel een tikkeltje minder. Jongens, het kan best ietsje echter zijn.”
Er moet meer variatie in de verbaasdheid zitten, adviseert Victor. “Als je elke keer zo verschrikkelijk verbaasd bent, ja, dan wordt het op een gegeven moment een beetje meer van hetzelfde. Dat gaat vervelen. (…) Hou je soms in. Als je dan écht een keer die verbazing hebt, dan voelen mensen dat ook meer.”