John de Mol keihard getroffen door kijkcijferverbod: ‘Weet hij dit?’

John de Mol schiet zichzelf in zijn voet met het geheimhouden van de kijkcijfers. De strikte regels die daarbij horen bemoeilijken de internationale verkoop van zijn formats, zegt Tina Nijkamp.

John de Mol en Tina Nijkamp © William Rutten, RTL

De NPO, RTL en Talpa zijn het helemaal zat met nieuwsmedia die schrijven over hun kijkcijferflops en daarom hebben ze besloten om gewoon al die kijkcijfers geheim te houden. Pas na een week, als ze alles hebben kunnen bijplussen met uitgestelde kijkers, komen ze een keer naar buiten. Veel minder actueel en voor de media dus niet zo urgent meer.

Kijkcijferverbod

Heel leuk dat ze zo hun dalende scores onder de pet proberen te houden, maar er is volgens kijkcijferprofessor Tina Nijkamp één ding waar in elk geval Talpa-baas John de Mol geen rekening mee heeft gehouden. Het geheimhouden van de kijkcijfers komt namelijk met een strenge regel die de verkoop van zijn formats aan het buitenland bemoeilijkt.

Dat ze kijkcijferflops zo lang mogelijk geheim willen houden is evident, maar tv-zenders willen natuurlijk wél al de volgende ochtend hoog van de toren blazen als iets wél heeft gescoord. Eén probleem: er mag alleen een absoluut aantal genoemd worden en geen marktaandelen, omdat je met relatieve cijfers iets verklapt over de concurrentie.

Probleem voor John

Juist die regel is zéér nadelig voor John, weet Tina. Ze wijst op de gezaghebbende internationale tv-nieuwsbrief The Daily Wit, waarin een invloedrijke rubriek is met de naam ‘The Daily Hit’. Daarin wordt geschreven over welk nieuwe tv-format de avond ervoor, ergens op de wereld, een groot succes was. Commerciële marktaandelen zijn daarbij leidend.

En die mogen NPO, RTL en Talpa de volgende ochtend dus niet meer bekendmaken. “Zit net te denken: er kan dus nooit meer een Nederlands tv-programma The Daily Hit worden!!! Heftig”, schrijft ze op haar kijkcijferjuicekanaal.

‘Weet hij dit wel?’

Tina denkt dat John dit is vergeten in zijn drang om de nieuwsmedia te dwarsbomen. “Immers: als enige land in bijna de hele wereld maken we de kijkcijfers hier nu niet meer de dag erna bekend. Oef.”

Ze vervolgt: “Weet John de Mol dit wel? Heeft hij zich dit wel gerealiseerd? Daar zal hij helemaal niet blij mee zijn. Hij is ontzettend afhankelijk van The Wit. Want ‘Daily Hit’ zijn betekent formatverkoop in het buitenland.”

Kamervragen

VVD’s Pim van Strien heeft inmiddels Kamervragen gesteld. Hij zegt in de RTL Boulevard van gisteren: “Omdat ik ook heel veel vragen heb. Kan dit zomaar? We zijn het enige Europese land dat het straks op die manier gaat doen. Zijn er geen andere manieren mogelijk? Maar ga niet als oplossing dan maar die cijfers zes dagen onder het tapijt moffelen.”

BLVD-host Luuk Ikink vindt het dom. “Je schiet je als zender en als omroep toch ook een beetje in de eigen voet? Bijvoorbeeld een Luizenmoeder… Was dat ooit zo’n groot succes geworden als er niet cóntinu over die kijkcijfers werd gepraat? Over hoe goed dat wel niet was.”

‘Heel naïef’

Het is echt ouderwets om van alles te gaan verzwijgen, vindt Luuk. “Als je op YouTube kijkt, zie je onderin beeld ook hoeveel er is gekeken. En wij moeten dan ineens een week lang wachten.”

Hij vervolgt: “Ik denk ook dat het naïef is om te denken dat het echt de slechte pers gaat voorkomen. Als de kijkcijfers goed zijn en je weet niet dat het goed is, dan wordt daar ook überhaupt niet over gepraat. Dat is ook jammer, toch? Is lineaire televisie dan nog wel relevant, zou je bijna kunnen zeggen.”

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Denkt u dat het geheimhouden van de kijkcijfers juist nadelig is voor tv-zenders?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen