Yvonne Coldeweijer: ‘Jort Kelder valt echt enorm door de mand’
Yvonne Coldeweijer vindt dat Jort Kelder echt enorm door de mand is gevallen door de onthulling dat hij zijn kakkerige accent heeft aangeleerd. “Dat is eigenlijk gewoon nep.”
Het is iets waar Jort Kelder liever niet mee geconfronteerd wordt: zijn doodgewone afkomst. Hij is eigenlijk helemaal geen kakker of iemand van adel, maar die stijl én het accent heeft hij zich aangeleerd. Het leverde al eens een bijzonder ongemakkelijke radio-interview op en in de lente werd hij ook al pissig toen Art Rooijakkers hem daar op tv naar vroeg.
Jorts neppe accent
Yvonne Coldeweijer twijfelt daardoor aan Jorts authenticiteit, vertelt de juicekoningin in haar podcast De Juice Show. “Jort Kelder praat dan al die jaren heel bekakt en is een ster van adel en dan hoor je toch ineens in een interview met de media dat dat accent dus nep is.”
Volgens Jaap Kooijman, hoofddocent Mediastudies aan de UvA, betekent dat niet per se dat Jort niet authentiek is. “Authenticiteit is niet inherent aan een mediaverschijning, maar is iets wat we eraan toe-eigenen. Dus als wij iedereen als echt ervaren, dan wordt zo’n persoon echt. Dat staat los van het feit of ze ook daadwerkelijk echt echt zijn.”
‘Valt door de mand’
Het maakt dus eigenlijk niet uit met welk accent Jort thuis sprak toen hij opgroeide, meent Jaap. “Als hij als authentiek wordt ervaren, dan is hij ook authentiek.”
Yvonne: “Maar maakt het dan niet meer uit als het dan uitkomt?”
Co-host Mark Koster: “Hij vindt het zelf wel vervelend, want Jort, daar kun je alles aan vragen, maar dit vond hij vervelend.”
Yvonne: “Hij valt dan toch door de mand, zou ik dan toch zeggen.”
Jort als fenomeen
Mark verbaasd: “Jij zegt: ‘Wat maakt het dan nog uit?’ Maar waarom vecht hij dan zo dat hij dat toch omhoog wil houden?”
Jaap: “Nou ja, en dan kom je bij de persoonlijke motivering: dat weet ik niet. Dat moet je Jort Kelder vragen en dat kan ik ook niet als wetenschapper gaan duiden. Kijk, het zijn natuurlijk mensen van vlees en bloed, maar ik bestudeer ze niet als mens. Ik bestudeer ze als cultureel fenomeen. Als iets dat speelt in het medialandschap.”