‘John de Mol geeft echt he-le-maal niets om Hart van Nederland’

John de Mol geeft echt ’totáál niets’ om Hart van Nederland, de nieuwsrubriek op zijn zender SBS 6. Althans, dat stelt media-expert Victor Vlam. “Het interesseert hem geen ruk!”

Hart van Nederland en John de Mol © SBS 6

Hart van Nederland was ooit een razendpopulaire nieuwsrubriek met leuke Hollandse reportages en gezellige presentatrices die op je buurvrouw lijken. Daar kwam abrupt een einde aan toen John de Mol de SBS-toko overnam. Cilly Dartell en haar vriendinnen moesten wieberen en er kwam een hypermoderne studio en een leader vol skylines.

‘John haat volks’

Waarom? John houdt helemaal niet van volks, legt mediadeskundige Victor Vlam uit in zijn podcast De Communicado’s. “John de Mol is diep gefrustreerd door het feit dat SBS een volkse zender is. Daar heeft hij helemaal niks mee. Het was ook helemaal niet de bedoeling dat het dat zou worden. Hij wilde het juist prestige geven.”

Hij vervolgt: “Toen Vandaag Inside nog niet populair was, had hij zowel Hart van Nederland als Shownieuws een grote make-over gegeven om het allemaal weer groter te maken, want Hart van Nederland dat ging vroeger over zaken zoals nieuws op het platteland. En ja, dat is natuurlijk helemaal niks voor een serieuze zender.”

Mooie etalage

Het gaat John er vooral om dat zijn tv-zender een mooie, glanzende etalage is voor alle formats die hij aan het buitenland wil verkopen, zegt Victor. Net zoals hij in 2005 wilde met zijn tv-zender Talpa/Tien. “Hij probeerde daar eigenlijk een soort van kruising van te maken tussen RTL en NPO. Het moest juist helemaal niet volks worden.”

Daarom had hij ook Barend & Van Dorp gekocht. “Die hadden een hele serieuze talkshow. Eigenlijk wil hij gewoon een mooie etalage hebben voor zijn formats voor het buitenland. Een klein beetje prestige past daar eigenlijk wel bij. Hij wilde er een prestigieuze kruising van maken tussen de NPO en de RTL, dat wil hij nog steeds met SBS.”

Niet onafhankelijk

Dat verklaart volgens hem ook de overstap van NPO-bobo Frans Klein. Een overstap waar door Hart van Nederland totáál niet kritisch over is bericht. Het onderzoek dat tegen hem loopt? Verzwegen. Raar, vindt co-host en communicatiedeskundige Lars Duursma.

Lars zegt: “Ik zat naar de website te kijken naar de website van Hart van Nederland, want als ik nieuwsgierig ben naar de persberichten van John de Mol, dan ga ik meestal naar de website van Hart van Nederland, want die plaatsen ze meestal 1-op-1 over. Dit was toch gewoon een persbericht? Het straalt weinig onafhankelijkheid uit.”

Victor: “Ja, ik snap niet waarom ze dat doen.”

Wit voetje

Het zal wel een wit voetje halen zijn bij John, denkt Victor. “Het viel me ook op dat ze een podcast hebben, TV Talk. Die wordt door Hart van Nederland gemaakt. En ik dacht altijd: Shownieuws is toch de mediarubriek van Talpa? Waarom maakt Hart van Nederland een podcast over televisie? Heel goed beluisterd wordt hij ook niet.”

Hij vervolgt: “Maar ik denk dat dat echt gewoon aangeeft dat een afdeling bij Talpa pas echt relevant is als het de grote baas helpt om zijn doelen op het gebied van televisie en het verkoop van formats te dienen.”

‘Geen ruk!’

De Hart-redactie voelt zich volgens Victor miskend door de grote baas. “Ik denk dat heel veel mensen bij Hart van Nederland gewoon denken van: we krijgen veel te weinig liefde van John de Mol, als wij een klein beetje relevant willen zijn binnen dit bedrijf dan moeten we maar gaan mee praten over tv, want dan worden we gezien door de grote baas.”

Hij besluit: “Ik denk dat John de Mol echt totáál niet geeft om Hart van Nederland. Het interesseert hem geen ruk!”

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Denkt u dat Talpa invloed heeft op de berichtgeving van Hart van Nederland en Shownieuws?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen