Op een na minst bekeken seizoen Meilandjes ooit: ‘Tij móet keren’

Het zit erop: het langste seizoen van Chateau Meiland óóit. En ook het op een na minst bekeken seizoen van de realityserie ooit. Tijd voor een adempauze? “Nee, ze zijn bijna alweer terug!”

Meilandjes © SBS 6

De Meilandjes geven zóveel van zichzelf bloot op sociale media en in de showmedia, dat er weinig exclusiefs overblijft voor de kijkers van hun lucratieve tv-soap op SBS 6. Het achtste seizoen sloot gisterenavond af met het nieuws dat hun pension Code Rosé misschien tóch niet open mag. Eh, nou ja, twee maanden geleden was dit nieuws.

Op een na minst bekeken

Als alles al zó breed uitgemeten is in de media, dan voelen de afleveringen van Chateau Meiland als een soort serie herhalingen. En dat is de laatste tijd ook wel gebleken uit de kijkcijfers. Het seizoen werd gisterenavond afgesloten met een prima, maar niet indrukwekkende 780 duizend kijkers (16 procent marktaandeel) op SBS 6.

Kijkcijferkenner Joost Maiburg van RTL Boulevard schrijft: “Het seizoen had last van dalende kijkcijfers. Gemiddeld keken er 817 duizend mensen. Alleen het eerste seizoen scoorde lager.”

Geen 1 miljoen meer

Martien Meiland heeft ooit geroepen dat hij ermee stopt als er niet meer 1 miljoen mensen per aflevering kijken. “Ook uitgesteld kwam de serie geregeld niet boven de door hun zelf gewenste 1 miljoen uit”, zegt Joost.

Opvallend genoeg lassen de Meilandjes geen adempauze in. Aangezien de daadwerkelijke opening van Code Rosé ook al breed is uitgemeten in de media, kunnen ze niet te lang wachten met het vervolg. “Over acht weken zijn de Meilandjes alweer terug. Hopelijk bevat het nieuwe seizoen spannendere en afwisselendere verhaallijnen dan dit verbouw-seizoen.”

Tina is het eens

Daar is opperkijkcijferkenner Tina Nijkamp het mee eens. “Om te voorkomen dat deze dalende kijkcijfertrend zich voortzet zullen de makers wel wat meer verhaallijnen moeten bedenken, vermoed ik”, schrijft zij.

Na de finale van Chateau Meiland begon de Hélène Hendriks-talkshow De Oranjezomer gisteren met 713 duizend kijkers (16 procent), iets minder dan Op1 (754 duizend) maar wel meer dan Renze (530 duizend). In de commerciële doelgroep scoort ze echter het slechtst: daarin zijn de scores respectievelijk 11, 15 en 21 procent marktaandeel.

Kijkcijfers

De kijkcijfers van maandag 3 juli 2023 (SKO):

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.923.00001. NPO1 / 28.2%
02. MAX Vakantieman (NPO1) 1.613.00002. RTL4 / 17.1%
03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.008.00003. SBS6 / 12.1%
04. We zijn er bijna (NPO1) 1.006.00004. NPO2 / 8.7%
05. Half acht nieuws (RTL4) 959.00005. RTL5 / 4.3%
06. Studio Sportzomer (NPO1) 948.00006. RTL8 / 3.0%
07. De Avondetappe (NPO1) 926.00007. NET5 / 2.8%
08. Ik weet er alles van (RTL4) 888.00008. Vero / 2.7%
09. EenVandaag (NPO1) 879.00009. NPO3 / 2.4%
10. Chateau Meiland (SBS6) 780.00010. RTL7 / 2.0%
11. Op1 (NPO1) 754.00011. SBS9 / 1.5%
12. RTL Boulevard (RTL4) 728.00012. Paramount / 1.2%
13. De Oranjezomer (SBS6) 713.00013. TLC / 1.1%
14. Nieuwsuur (NPO2) 675.00014. Ziggo / 1.1%
15. Kopen zonder kijken (RTL4) 668.00015. Discov / 1.0%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 39,3%
02. RTL Nederland 27,6%
03. Talpa TV 19,1%

Programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer Hart van Nederland (635 duizend), Shownieuws (489 duizend) en 112 Vandaag (484 duizend).

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Chateau Meiland is over nog geen twee maanden alweer terug op de buis. Veel te snel?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Mist u Patty Brard bij Shownieuws?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen