Kalvijn blijft beroerd scoren met Voice-opvolger: ‘Geen vetpot’
De tv-carrière van Kalvijn lijkt ten dode opgeschreven. Na Avastars ziet hij nu ook de door hem gepresenteerde opvolger van The Voice of Holland floppen: The Talent Scouts. “Geen vetpot.”
De kans dat het besmette tv-programma The Voice of Holland ooit nog terugkeert op de buis is klein, dus heeft John de Mol maar een opvolger bedacht: The Talent Scouts. De première trok vorige week 372 duizend kijkers (11 procent marktaandeel) naar SBS 6 en die slechte start is niet goedgemaakt.
Voice-opvolger flopt
Presentator Kalvijn wist gisterenavond met de tweede aflevering slechts 369 duizend kijkers (11 procent marktaandeel) te bekoren en dat is gewoon huilen met de pet op.
Joost Maiburg, de kijkcijferexpert van RTL Boulevard, schrijft: “The Talent Scouts heeft de slechte start van vorige week niet weten goed te maken. Er keken vrijwel evenveel mensen als een week eerder en dat was geen vetpot. Het enige lichtpuntje: het marktaandeel (in de commerciële doelgroep, red.) steeg van 12,1% naar 17,3%.”
RTL 4 pakte echter 24 procent met een Weet Ik Veel-herhaling.
Alles op alles
Tina Nijkamp, voormalig zenderbaas van SBS 6, vindt het een tegenvaller. “Alles is op alles gezet om de kijkcijfers van de tweede aflevering van The Talent Scouts hoger te krijgen, inclusief veel promotie en een herhaling van de eerste aflevering op vrijdag.”
Die extra herhaling, goed voor 200 duizend kijkers, was bedoeld om de kijkcijfers te stuwen. “Want ook John weet: als de tweede aflevering niet beter scoort dan de eerste (372 duizend) dan gaat het nooit meer wat worden.”
Flinke tegenvaller
En daar lijkt het nu wel op, aldus Tina. “Pas op nummer 21 in de top 25. En stabiel laag op 369 duizend kijkers. Oef. Wat een tegenvaller voor John, Kalvijn, de jury en SBS 6. Dat moeten blijven scrollen naar beneden om je programma te zoeken blijft vreselijk…”
De finale van Zing! wist op NPO 1 een publiek van 911 duizend kijkers (26 procent) te vermaken. “Eigenlijk is de conclusie dat al die talentenjachten gewoon niet zo goed scoren. Alleen Holland’s Got Talent op RTL 4 is een grote hit. Vraag is dus: krijgen we in Nederland niet te veel talentenjachten te zien? Een inflatie van talentenjachten?”
“Zou The Voice überhaupt nog wel scoren? Denk dat ook die kijkcijfers tegen zullen vallen…”
Kijkcijfers
De kijkcijfers van zaterdag 15 juli 2023 (SKO):
Top 15 |
Marktaandelen (18-24u, 6+) |
---|---|
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.756.000 | 01. NPO1 / 30.7% |
02. Journaal 18:00 (NPO1) 1.541.000 | 02. RTL4 / 16.5% |
03. De Avondetappe (NPO1) 1.135.000 | 03. SBS6 / 11.8% |
04. EenVandaag (NPO1) 1.045.000 | 04. NPO2 / 8.0% |
05. Tour de France (NPO1) 964.000 | 05. Vero / 3.8% |
06. Zing (NPO1) 911.000 | 06. NPO3 / 3.2% |
07. Half acht nieuws (RTL4) 836.000 | 07. NET5 / 3.0% |
08. Ik vertrek (NPO1) 813.000 | 08. RTL7 / 2.7% |
09. Studio Sportzomer (NPO1) 810.000 | 09. RTL5 / 2.4% |
10. Weet ik veel (RTL4) 677.000 | 10. RTL8 / 2.3% |
11. Echte leven in de dierentuin (NPO1) 656.000 | 11. BBC / 1.6% |
12. RTL Boulevard (RTL4) 560.000 | 12. Discov / 1.2% |
13. VriendenLoterij Miljonairs (RTL4) 556.000 | 13. SBS9 / 0.9% |
14. De Kwis met Ballen (SBS6) 536.000 | 14. TLC / 0.9% |
15. Hart van Nederland (SBS6) 527.000 | 15. Comedy / 0.8% |
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) |
Meer kijkcijfers bij: |
01. Publieke Omroep 41,9% | |
02. RTL Nederland 24,8% | |
03. Talpa TV 19,5% |
Programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer Nieuwsuur (472 duizend), Shownieuws (403 duizend) en Lachen om home video’s (321 duizend).