B&B Vol Liefde pakt recordstart, SBS 6 stort in zonder Meilandjes
Peter van der Vorst dans de hele dag op tafel: het nieuwe seizoen van B&B Vol Liefde opent als een megahit. En SBS 6? Die zender ziet de boel instorten zonder de Meilandjes.

Wat een ontzettend groot succes: het derde seizoen van B&B Vol Liefde is gisterenavond met 984 duizend kijkers (22 procent marktaandeel) van start gegaan op RTL 4, goed voor zilver om half negen en goud om half tien (dit programma duurt elke dag anderhalf uur). Alleen NPO 1’s MAX Vakantieman (1,3 miljoen en 30 procent) scoorde beter.
Prachtige start
Nog nooit eerder is B&B Vol Liefde zó goed van start gegaan. Vorig jaar begon de reeks met 679 duizend kijkers en het jaar ervoor met 764 duizend kijkers, aldus het analysekanaal Kijk op Kijkcijfers. Een belangrijk verschil? “Beide seizoenen stonden toen wel tegenover De Slimste Mens.”
Kijkcijferparagnost Tina Nijkamp spreekt op haar kanaal van een ‘prachtige start’. “En maar liefst 28 procent marktaandeel in de commerciële doelgroep 25 tot 54 jaar! Een veelbelovend begin dus voor B&B Vol Liefde, dit zou zomaar een enorm recordseizoen kunnen worden.”
SBS 6 stort in
Concurrent SBS 6 blijft scoren met de Hélène Hendriks-talkshow De Oranjezomer (760 duizend kijkers en 17 procent), maar daarvóór wist het station gisteren slechts 226 duizend kijkers (5 procent) te boeien met een herhaling van De Code van Coppens. Oftewel: de Meilandjes worden kéihard gemist.
Tina: “Hoe saai het seizoen ook was, de familie Meiland wordt dus nu al enorm gemist. Ook Hart van Nederland valt toch tegen, want scoort lager dan De Oraniezomer. Ook met de SBS 6-quiz Lettrix wil het niet vlotten. 118 duizend kijkers is wel de een na best bekeken aflevering, maar zijn natuurlijk vreselijk deprimerende cijfers.”
Rutte uit politiek
Het Achtuurjournaal ging aan kop met 2,1 miljoen kijkers (48 procent) en dat heeft natuurlijk alles te maken met het aangekondigde vertrek van Mark Rutte uit de politiek.
Op1 deed het met 997 duizend kijkers (32 procent) ook opvallend goed en Nieuwsuur scoorde met 670 duizend kijkers (15 procent) eveneens bovengemiddeld.
Kijkcijfers
De kijkcijfers van maandag 10 juli 2023 (SKO):
Top 15 |
Marktaandelen (18-24u, 6+) |
---|---|
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.076.000 | 01. NPO1 / 30.0% |
02. MAX Vakantieman (NPO1) 1.312.000 | 02. RTL4 / 20.6% |
03. Half acht nieuws (RTL4) 1.107.000 | 03. SBS6 / 9.9% |
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.101.000 | 04. NPO2 / 6.8% |
05. EenVandaag (NPO1) 1.087.000 | 05. RTL5 / 4.3% |
06. Op1 (NPO1) 997.000 | 06. RTL8 / 2.8% |
07. B&B Vol Liefde (RTL4) 984.000 | 07. NET5 / 2.6% |
08. De Avondetappe (NPO1) 901.000 | 08. RTL7 / 2.6% |
09. Ik weet er alles van (RTL4) 854.000 | 09. Vero / 2.6% |
10. We zijn er bijna (NPO1) 837.000 | 10. NPO3 / 2.2% |
11. Studio Sportzomer (NPO!) 773.000 | 11. Eurosp / 1.8% |
12. De Oranjezomer (SBS6) 760.000 | 12. Paramount / 1.3% |
13. RTL Boulevard (RTL4) 754.000 | 13. Discov / 1.1% |
14. Hart van Nederland (SBS6) 688.000 | 14. TLC / 0.9% |
15. Renze (RTL4) 686.000 | 15. Ziggo / 0.7% |
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) |
Meer kijkcijfers bij: |
01. Publieke Omroep 39,0% | |
02. RTL Nederland 31,2% | |
03. Talpa TV 15,6% |
Programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer Nieuwsuur (670 duizend), Editie NL (583 duizend), Shownieuws (441 duizend) en 112 Vandaag (426 duizend)