Schokgolf door tv-land na slechtst bekeken avonden ooit: ‘Álles flopt!’
Er gaat een schokgolf door tv-land nu de historisch slecht bekeken tv-avonden elkaar in rap tempo opvolgen. Is de tv-apocalyps nabij? Is de gevreesde ondergang van het medium daar?
Tina Nijkamp, ’s lands beroemdste kijkcijferkenner, is zich vanochtend helemaal wild geschrokken. Ze schrijft al een tijdje over de neergang van de lineaire kijkcijfers, maar de traditionele televisie scoort momenteel wel héél slecht. De kijkdichtheid, het percentage Nederlanders van zes jaar en ouder dat tv kijkt, is de laatste avonden extreem laag.
Weer laagterecord
Al op vrijdagavond was het volgens Tina kommer en kwel met slechts 15,8 procent van de Nederlanders die tv keek. De winnaar op prime time, Het Onbekende, wist 3 procent van de Nederlanders te bekoren. “Niet eerder is er zo weinig tv gekeken”, schreef ze op haar analysekanaal. “Het vorige laagterecord was op 27 mei (16,1 procent).
De kijkdichtheid is gisteren, op zaterdagavond, nóg verder gedaald naar slechts 13,9 procent. Dit heeft Tina echt nog nooit gezien. “Zelfs het Journaal van acht uur komt nog nauwelijks boven de miljoen uit.”
‘Alles flopt!’
Echt álles flopt op zo’n avond, ziet Tina. NPO 1’s Zing scoorde 584 duizend kijkers, RTL 4’s Blow Up had er 359 duizend en SBS 6’s Jachtseizoen kwam uit op 407 duizend. “Wat een dramascores allemaal. Liggen deze lage cijfers nou alleen aan het warme weer of heeft het ook te maken met het aanbod? Ja dat ook.”
Ze vervolgt: “Afgelopen week zagen we namelijk ook dat Nederland voor de wedstrijd Nederland – Kroatië wél de tv aan wilde zetten: daar keken bijna 1,9 miljoen mensen naar. En gisteren zagen we dus dat een HERHALING van Ik Vertrek interessanter wordt gevonden dan bovenstaande nieuwe programma’s.”
Nul kijkers
Het is allemaal heel pijnlijk, vindt Tina. “Naast het laagterecord kijkdichtheid was er ook een dieptepunt in de geschiedenis van NPO 3. Om 20.19 uur had de zender 0 kijkers.”
Zoveel mensen keken er op dat moment naar het goededoelenblokje Socutera. “Niet eerder in onze tv-geschiedenis scoorde de NPO een kijkcijfer 0 op dat tijdstip. Treurig maar waar. En het is inderdaad geen gewoon programma maar een Socutera uitzending maar toch.”
Kijkcijfers
De kijkcijfers van zaterdag 17 juni 2023 (SKO):
Top 15 |
Marktaandelen (18-24u, 6+) |
---|---|
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.070.000 | 01. NPO1 / 23.5% |
02. Journaal 18:00 (NPO1) 707.000 | 02. RTL4 / 13.2% |
03. Ik Vertrek (NPO1) 701.000 | 03. SBS6 / 12.9% |
04. EenVandaag (NPO1) 610.000 | 04. NPO2 / 7.9% |
05. Zing (NPO1) 584.000 | 05. NPO3 / 4.3% |
06. Hart van Nederland (SBS6) 582.000 | 06. RTL7 / 4.0% |
07. Half acht nieuws (RTL4) 501.000 | 07. RTL8 / 2.9% |
08. Beste Kijkers (RTL4) 474.000 | 08. RTL5 / 2.8% |
09. Shownieuws (SBS6) 465.000 | 09. Vero / 2.6% |
10. Sportjournaal (NPO1) 454.000 | 10. NET5 / 2.0% |
11. Studio Sport (NPO1) 411.000 | 11. Ziggo / 1.9% |
12. Het Jachtseizoen (SBS6) 407.000 | 12. BBC / 1.7% |
13. Blow Up (RTL4) 359.000 | 13. TLC / 1.3% |
14. Maarten van der Weijden (NPO1) 338.000 | 14. Paramount / 1.3% |
15. Wat een uitvinding (SBS6) 333.000 | 15. Discov / 1.2% |
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) |
Meer kijkcijfers bij: |
01. Publieke Omroep 35,7% | |
02. RTL Nederland 23,9% | |
03. Talpa TV 18,3% |
Programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer RTL Boulevard (326 duizend), Nieuwsuur (304 duizend), Ondersteboven van de Amerika’s (263 duizend) en Pinkpop (196 duizend).