Maxime Meiland aangepakt in Op1 om ‘kwakzalverij’: ‘Bullsh*t!’
Maxime Meiland is gisterenavond keihard aangepakt in Op1 omdat ze ‘gezondheidsfabeltjes’ zou vertellen om zichzelf te verrijken. Gastheer Erik Dijkstra noemt het zelfs ‘kwakzalverij’.
Het maakt de BN’ers écht niet uit: schuif hen wat geld toe en ze prijzen nog een broodje citroenschil aan alsof ze nooit wat lekkerders hebben gegeten. Moeten ze natuurlijk vooral doen, maar het is een ander verhaal als ze hun soms nog kwetsbare volgers geld uit de zakken proberen te kloppen met valse gezondheidsfabeltjes.
Totale bullsh*t
Maxime Meiland maakt zich er ook schuldig aan. Zij begon laatst in haar Instagram-stories een of andere wonderthee te promoten. Drink een paar kopjes en voor je het weet heb je acht centimeter buikomvang verloren, riep de realityster. Voor het gros van de mensen verliest ze hiermee geloofwaardigheid, een ander deel begint wanhopig die thee te kopen.
Wetenschapsjournalist Adriaan ter Braack zat gisteren aan tafel bij Op1 om over dit soort marketingonzin te praten en hij veroordeelt deze zakkenvullerij van Maxime. “Nou, kijk, dit is allemaal totale bullsh*t. Ten eerste: geen enkele thee helpt bij vetverbranding. Er is geen enkele studie naar.”
‘Mensen geloven dit’
Maxime kan zoiets nóóit claimen, vindt Adriaan. “Zij claimen dus van wel, dat het wetenschappelijk is aangetoond, maar dat kun je dus gewoon zeggen. Je kunt ook zeggen: ‘Dit werkt, het is wetenschappelijk aangetoond’, en dan geloven mensen het, maar het is totale bullsh*t.”
Een meneer aan tafel: “Onderschat jij niet ongelooflijk mijn geestelijke vermogens, dat ik niet zelf kan beoordelen dat dit bullsh*t is?”
Adriaan: “Nou, jij. Heel veel mensen tuinen hier in. Dat is ook de reden dat ze haar denk ik inschakelen. Zij heeft heel veel volgers en heel veel mensen denken: ik wil ook afvallen!”
Tsunami van onzin
Gelukkig is dat theetje van Maxime in elk geval niet gevaarlijk, aldus Adriaan. “Dit voorbeeld an sich is niet eens zo heel schadelijk, want het is een afvaltheetje, maar het is heel exemplarisch, omdat je heel veel bedrijven ziet die BN’ers voor hun karretje spannen om allerlei bullshit te verkopen.”
Hij vervolgt: “Je kunt zeggen dat het kan, maar op Instagram word je overspoeld door een tsunami van onzin, waardoor je niet meer weet wat wel en niet klopt. Dat heeft ook weer gevolgen. Je hebt de gevallen an sich, maar ook het algemene beeld dat mensen niet meer weten wat wel en niet klopt.”
Kwakzalverij
Gastheer Erik Dijkstra sluit het item af door Maxime als een kwakzalver neer te zetten. “Adriaan, jij voert een kruistocht tegen dit soort kwakzalverij. Zo mogen we het noemen. Ik vind het belangrijk dat jij dat doet.”
Het is natuurlijk láng niet de eerste keer dat een BN’er in opspraak is vanwege dit soort gegraai. Lieke van Lexmond heeft al meerdere malen onder vuur gelegen vanwege het geven van medische adviezen en Giel Beelen moest na ontstane ophef stoppen met het verkopen van zijn levensgevaarlijke Shambala-druppels.