Marcel & Gijs kost SBS 6 nú al geld: ‘Gerard Joling redder in nood?’

De talkshow Marcel & Gijs kost SBS 6 op de derde uitzendavond al geld. Adverteerders moeten worden gecrediteerd vanwege de slechte kijkcijfers, stelt oud-zenderbaas Tina Nijkamp.

Gijs Groenteman en Marcel van Roosmalen © SBS 6

Marcel & Gijs stelt teleur als zomerse vervanger van Vandaag Inside. Na 611 duizend kijkers en 391 duizend kijkers, zaten er gisteren 381 duizend kijkers klaar voor de derde aflevering. Belangrijker: hoe wordt er gescoord in de commerciële doelgroep? Gisteren werd daarin het laagste marktaandeel tot nu toe neergezet: 8,7 procent.

‘Dit kost geld’

Volgens Tina Nijkamp is dit onder de ondergrens die SBS 6 heeft gesteld. Marco Louwerens gaf op de radio aan te hopen op 12 procent marktaandeel, maar volgens Tina Nijkamp verklapten Marcel van Roosmalen en Gijs Groenteman eerder in hun podcast dat 9,1 procent marktaandeel als ondergrens is geprognosticeerd. En daar zitten ze nu dus onder.

Dat kost gewoon geld, legt oud-zenderbaas Tina uit op haar analysekanaal. “Het is op zich een hele lage prognose, want het zit onder gemiddelde van de zender. Het is belangrijk voor de adverteerders, want zij weten dan ongeveer hoe goed hun spots bekeken gaan worden. Als een prognose niet wordt gehaald, kost dat de zender geld.”

Terugbetalen

Hoezo dan? Tina: “De adverteerder wordt dan ‘gecompenseerd’ want het spotje heeft minder kijkers gehaald dan vooraf door zender is beloofd. Gisteren scoorde Marcel en Gijs in de commerciële doelgroep 25 tot 54 jaar 8,7 procent marktaandeel. Dat kost theoretisch gezien dus een klein beetje geld.”

Oei, wat nu? “Het programma zal vermoedelijk rond deze score blijven hangen, of ze moeten het format nog iets aanpassen (twee gasten in plaats van één) en wellicht is er ook een hogere score wanneer er een kijkcijfermagneet aan tafel zit.”

Gerard Joling

Wie zou zo’n kijkcijfermagneet kunnen zijn? “Het zou voor Marcel & Gijs wellicht een goed idee zijn om magneten als Özcan Akyol, Valentijn Driessen, Job Knoester, Raymond Mens, Bas Nijhuis, Victoria Koblenko, Gerard Joling, Patty Brard of Maarten van Rossem uit te nodigen. Heel benieuwd of we hen daar nog aan tafel zien en wat het dan scoort.”

Marcel reageert vandaag in zijn podcast laconiek op de lagere kijkcijfers: “Het is tienduizend minder. Talpa heeft een onzichtbare rode streep rond 10 procent marktaandeel. (…) We zitten in een soort loop jongen. We moeten werken.”

Kijkcijfers

De kijkcijfers van woensdag 7 juni 2023 (SKO):

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.606.00001. NPO1 / 20.3%
02. Half acht nieuws (RTL4) 905.00002. RTL4 / 19.0%
03. Journaal 18:00 (NPO1) 839.00003. SBS6 / 9.5%
04. Het Perfecte Plaatje op reis (RTL4) 814.00004. Vero / 7.2%
05. Ik weet er alles van (RTL4) 745.00005. NPO2 / 6.1%
06. EenVandaag (NPO1) 738.00006. RTL5 / 5.3%
07. Mooiste meisje van de klas (NPO1) 710.00007. NPO3 / 4.6%
08. Op1 (NPO1) 625.00008. RTL7 / 4.0%
09. RTL Boulevard (RTL4) 624.00009. NET5 / 3.3%
10. Droom van de jeugd (NPO1) 577.00010. Eurosp / 2.6%
11. Jinek (RTL4) 554.00011. RTL8 / 2.2%
12. Boerderij Van Dorst (NPO3) 534.00012. Discov / 1.4%
13. Editie NL (RTL4) 499.00013. ESPN / 1.2%
14. Journaal laat (NPO1) 489.00014. BBC / 1.1%
15. Fiorentina West Ham (Vero) 449.00015. RTLZ / 1.0%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. RTL Nederland 31,8%
02. Publieke Omroep 31,0%
03. Talpa TV 20,8%

Programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer Nieuwsuur (440 duizend), Kinderen kopen een huis (436 duizend), Tijd voor MAX (424 duizend), Hart van Nederland (409 duizend), Shownieuws (377 duizend) en Nadia (366 duizend).

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen