Johnny de Mol-quiz is geen hit: ‘Dit zijn Gordon-achtige kijkcijfers’
De nieuwe Johnny de Mol-show De Kwis met Ballen is volgens televisiekenners niet bepaald een daverend succes. “Hij zet helaas Gordon-achtige kijkcijfers neer op SBS 6”, klinkt het.
Johnny de Mol doet een stapje terug op de televisieladder. Na de talkshow HLF8 waagt hij zich nu aan een relatief simpele quiz, waarin kandidaten die een fout antwoord geven het water in worden geduwd. Het stelt allemaal niet veel voor, net als de kijkcijfers: de première trok gisterenavond 385 duizend kijkers (13 procent marktaandeel) naar SBS 6.
Gordon-achtige cijfers
De kijkcijfers van De Kwis met Ballen maken geen indruk. Tot vorige week was op hetzelfde tijdstip de Gordon-show Wat Een Uitvinding te zien en dit scoort allemaal niet veel beter. “Hij heeft bijna dezelfde cijfers als Wat Een Uitvinding dat de afgelopen weken op dat tijdslot gemiddeld slechts 374 duizend kijkers trok”, zegt kijkcijferkenner Joost Maiburg.
Wel wist Johnny nét iets meer kijkers te boeien dan de gelijktijdig uitgezonden RTL 4-show Beste Kijkers, dat uitkwam op 377 duizend kijkers (13 procent). “In marktaandelen scoorde RTL 4 net wat hoger dan SBS 6 om half tien: 16,8 procent versus 13,8 procent”, aldus Joost, wijzend op de belangrijke doelgroepcijfers.
AAA-campagne
Tina Nijkamp, de voormalig zenderbaas van SBS 6, vindt het een beetje teleurstellend. Zij schrijft: “Helaas Gordon-achtige cijfers en dat ook nog na een zeer grote AAA-promocampagne. Johnny scoorde WEL hoger dan zowel Het Jachtseizoen ervoor als concurrent Ruben Nicolai met Beste Kijkers op RTL 4.”
Dus wat is nou de conclusie? “De Kwis met Ballen is na Ik Vertrek en Nieuwsuur de nummer drie van 21.30 uur en geen hele grote flop maar ook zeker geen hit.”
Op1 op twee
De ingelaste uitzending van Op1 over de muiterij in Rusland wist op de late avond maar liefst 861 duizend kijkers (36 procent) te boeien, goed voor de tweede plek in de kijkcijfer top 15.
Tina: “Die cijfers laten zien hoe belangrijk een late-night-talkshow is voor de NPO. Kijkers zappen er massaal naar toe bij groot nieuws. Zoals Raymond Mens gisteren al opmerkte: de commerciële nieuwszender RTLZ zond gisteren de hele dag series uit als Bar Rescue en Gordon Ramsay. Vreemd.”
Kijkcijfers
De kijkcijfers van zaterdag 24 juni 2023 (SKO):
Top 15 |
Marktaandelen (18-24u, 6+) |
---|---|
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.530.000 | 01. NPO1 / 29.4% |
02. Op1 (NPO1) 861.000 | 02. RTL4 / 12.7% |
03. Ik Vertrek (NPO1) 844.000 | 03. NPO2 / 12.4% |
04. Nieuwsuur (NPO2) 777.000 | 04. SBS6 / 10.4% |
05. Zing (NPO1) 729.000 | 05. NPO3 / 4.6% |
06. Journaal 18:00 (NPO1) 725.000 | 06. RTL7 / 3.6% |
07. Half acht nieuws (RTL4) 721.000 | 07. RTL5 / 3.4% |
08. Hart van Nederland (SBS6) 603.000 | 08. RTL8 / 2.5% |
09. EenVandaag (NPO1) 591.000 | 09. Vero / 1.8% |
10. Studio Sport (NPO1) 458.000 | 10. Comedy / 1.7% |
11. Maarten van der Weijden (NPO1) 421.000 | 11. NET5 / 1.6% |
12. De Kwis met Ballen (SBS6) 385.000 | 12. Discov / 1.3% |
13. Beste kijkers (RTL4) 377.000 | 13. TLC / 1.2% |
14. RTL Boulevard (RTL4) 358.000 | 14. Paramount / 1.1% |
15. Voetbal EK onder 21 PRT NLD (NPO2) 355.000 | 15. BBC / 1.0% |
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) |
Meer kijkcijfers bij: |
01. Publieke Omroep 46,4% | |
02. RTL Nederland 23,1% | |
03. Talpa TV 14,5% |
Programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer Shownieuws (344 duizend), Blow Up (339 duizend), Ondersteboven van de Amerika’s (328 duizend) en Het Jachtseizoen (317 duizend).