Caroline Tensen in lift omhoog na kielhalen Eén tegen 50: ‘Logisch’
Caroline Tensen zit flink in de lift omhoog nu ze haar tv-show Eén tegen 50 weer heeft omgedoopt tot Eén tegen 100. Logisch, stelt Tina Nijkamp. “Dat forma was ook de helft minder leuk.”
Aan het begin van de coronacrisis, toen er niet meer dan honderd mensen in één studio aanwezig mochten zijn, ging de tv-klassieker Eén tegen 100 op de schop. Het werd plotseling Eén tegen 50 en dat beviel presentatrice Caroline Tensen eigenlijk wel heel goed. “Omdat vijftig veel en veel leuker is, voor iedereen.”
Weer Eén tegen 100
Eigenlijk was het met honderd mensen in het publiek gewoon too much, zei Caroline toen. “Het was veel, het was onpersoonlijk en nu hebben we er vijftig en dat bevalt zo goed.”
Het is zo goed bevallen dat Eén tegen 50 sinds gisteren weer Eén tegen 100 is. Schijnt veel en veel leuker te zijn, voor iedereen. En vooral voor Peter van der Vorst, want de kijkcijfers vallen niet tegen. De eerste aflevering van de Eén tegen 100-revival trok gisterenavond 916 duizend kijkers (20 procent marktaandeel) naar RTL 4.
Heel logisch
Volgens kijkcijferprofeet Tina Nijkamp is dit een mooie score. “Caroline is de nummer één van half negen. Nu het weer Eén tegen 100 is in plaats van Eén tegen 50 ook meteen 200 duizend kijkers meer dan in de eerste drie weken van vorig voorjaar. Zoals ik toen al schreef: het format is met vijftig mensen in het publiek de helft minder leuk.”
Caroline is de opvolger van Chantal Janzen, die de afgelopen elf weken een beetje teleurstelde met Beat the Champions. “Dat zou RTL 4 ook beter kunnen inkorten tot één uur.”
Dennis stelt teleur
De grootste tegenvaller van de avond? Dennis van der Geest met zijn tv-flop Million Dollar Island, ditmaal goed voor 346 duizend kijkers (8 procent) op SBS 6. “Het kost miljoenen maar het levert nog geen stuiver op. Nog maar 346 duizend kijkers en scoort bijna evenveel als de 0 euro kostende herhaling van Kopen Zonder Kijken op RTL 5.”
Ze vervolgt: “Wat een dure tegenvaller, ook voor Dennis van der Geest, en toch ook wel vreemd dat er überhaupt een tweede seizoen is besteld. Het eerste scoorde vorig jaar al niet best. Maar deze 346 duizend kijkers is nog erger en gaat bijna richting Alles is Muziek-cijfers.”
Kijkcijfers
De kijkcijfers van zondag 14 mei 2023 (SKO):
Top 15 |
Marktaandelen (18-24u, 6+) |
---|---|
01. Even tot hier (NPO1) 2.122.000 | 01. NPO1 / 29.7% |
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.934.000 | 02. RTL4 / 12.1% |
03. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.346.000 | 03. ESPN / 11.4% |
04. Feyenoord – Go Ahead Eagles Hul (ESPN) 1.125.000 | 04. SBS6 / 9.2% |
05. Feyenoord – Go Ahead Eagles (ESPN) 992.000 | 05. NPO2 / 5.4% |
06. Studio Voetbal (NPO1) 916.000 | 06. RTL5 / 4.9% |
07. Een tegen 100 (RTL4) 916.000 | 07. Vero / 4.2% |
08. Verhaal van Vlaanderen (NPO1) 848.000 | 08. NPO3 / 3.0% |
09. Half acht nieuws (RTL4) 722.000 | 09. RTL7 / 2.5% |
10. Rooijakkers over de vloer (RTL4) 719.000 | 10. NET5 / 1.7% |
11. Hart van Nederland (SBS6) 624.000 | 11. RTL8 / 1.3% |
12. Undercover in Nederland (SBS6) 466.000 | 12. Discov / 1.1% |
13. Renze op Zondag (RTL4) 420.000 | 13. Ziggo / 1.0% |
14. Voetbal ED NB (ESPN) 412.000 | 14. SBS9 / 0.9% |
15. Shownieuws (SBS6) 403.000 | 15. Comedy / 0.8% |
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) |
Meer kijkcijfers bij: |
01. Publieke Omroep 38,1% | |
02. RTL Nederland 21,6% | |
03. Talpa TV 16,0% |
Programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer Nieuwsuur (358 duizend), Kopen Zonder Kijken (324 duizend), RTL Boulevard (315 duizend) en WNL op Zondag (291 duizend).