VI-trio krijgt kritiek op goedkope vrijdagvulling: ‘Heel erg triest’
Wilfred Genee en zijn collega’s bij Vandaag Inside krijgen kritiek op het feit dat ze de extra lang gerekte vrijdaguitzending vullen met een eindeloze compilatie van hoogtepunten.
Vandaag Inside is een groot succes op SBS 6 en het uitmelken is dan ook begonnen. Sinds deze maand moeten Wilfred Genee, René van der Gijp en Johan Derksen op de vrijdagen geen uur, maar anderhalf uur (!) vullen met hun talkshow. En dat doen ze mede door een lange compilatie van hoogtepunten van de vier uitzendingen ervoor uit te zenden.
Ongeloofwaardig
Triest, vinden de heren van de Communicado’s-podcast. “Het is toch ook een ongeloofwaardig verhaal? Ze hebben al die tijd zitten afgeven op [de lange uitzendingen van] Eva Jinek en vervolgens zegt John de Mol één keer: ‘Maar jongens, jullie ook graag.’ En dan zegt iedereen eigenlijk: oké, tekenen bij het kruisje”, aldus debatexpert Lars Duursma.
Collega Victor Vlam: “Het duurt niet echt anderhalf uur. Het begon om 21.10 uur en het is om 22.30 uur alweer afgelopen, dus één uur en twintig minuten. En daar zit een huisband bij, dus die speelt ook nog eens twee liedjes. Dan hebben ze een extra reclameblok. En ze hebben ook nog een terugblik aan het begin van wat er die week is gebeurd.”
Lange compilatie
Die lange compilatie vult de boel lekker snel, aldus Victor. “Het is een montage van, ik geloof, iets van drie of vier minuten. Dus die 20 minuten waren relatief snel gevuld. Het viel eigenlijk… Het was niet superveel langer dan anders eigenlijk.”
Lars vindt het een armoedige manier om je uitzending te vullen. “Het is toch wel heel triest dat je je uitzending vult met een compilatie van je eigen programma?”
Victor: “Het is wel makkelijke content, ja. Ja, zeker, ja.”
Lars: “Het is een beetje zoals Goede Tijden Slechte Tijden, dat het begint met: ‘Gisteren bij Goede Tijden Slechte Tijden.'”
Extra reclameblok
Alles voor het geld, aldus Victor. “Het is Talpa natuurlijk allemaal te doen om dat extra reclameblok, want er zitten dus twee reclameblokken in in plaats van één. Ja, dat is natuurlijk op zich heel erg rendabel, want dat is een goed bekeken programma. Het had vrijdag meer dan 900.000 kijkers. Dat is lekker cashen.”
Lars over de extra lange uitzending: “Dus dit ga je straks vijf dagen per week zien?”
Victor: “Nou ja, er zijn grenzen aan of je dit natuurlijk vijf dagen… De les van Eva Jinek is wel dat: er is zoiets als te veel van het goede. Ik denk dat niemand denkt dat Eva er verstandig aan heeft gedaan om dat programma enorm te verlengen. Dus daar moeten ze wel mee oppassen.”
Dramaqueens
Tot slot: wat geloven Lars en Victor van het meest recente VI-ruzietje? Lars: “Ik lees af en toe artikeltjes waar ze nu weer ruzie over hebben gemaakt. En dan denk ik van: óf dit zijn echt ongelooflijke dramaqueens die te triest voor woorden zijn en over elk mogelijk klein ding inderdaad ruzie maken. Óf ze doen het bewust, omdat dit leidt tot hogere kijkcijfers.”
Victor: “Ik heb het idee dat dit echt enorm werd opgeklopt. Dit werd enorm opgeklopt en vervolgens uitgemolken, want er werden constant toespelingen naar gemaakt. (…) Dan worden er natuurlijk weer twintig krantenartikelen geschreven. Dat is conflict dat uiteindelijk hogere kijkcijfers creëert. Dus er zit wel, ik vermoed, een hele duidelijke strategie achter.”