Freek Vonk zakt steeds verder weg op NPO 1: ‘Pijnlijke comeback’

Freek Vonk doet het hartstikke beroerd als dé zaterdagavondster van NPO 1. Zijn programma over wilde dieren zakt steeds verder weg. “Dit hoort gewoon thuis op kinderzender Zapp!”

Freek Vonk © BNNVARA

Ze zijn bij de publieke omroep helemaal gek op Freek Vonk. Hij heeft het voor elkaar gekregen om ondanks het debacle in 2016 wéér een programma te krijgen op de zaterdagavond van NPO 1: Freeks Saturday Night Safari. Na 788 en 615 duizend kijkers, trok de derde aflevering gisteren slechts 576 duizend kijkers (12 procent marktaandeel) naar NPO 1.

Definitief mislukt

Dit zijn objectief beschouwd gewoon baggercijfers. Onhoudbaar voor de zaterdagavond van ’s lands grootste tv-zender. Een grote verrassing is het niet: Freek maakte zeven jaar geleden dus al een soortgelijke show op dezelfde uitzendavond, De Super Freek Show, maar dat scoorde ook niet best. Er kwam dan ook geen tweede seizoen.

Nu heeft Freek zijn comeback gemaakt op de zaterdagavond van NPO 1, als opvolger van Wie is de Mol. “Met het laagterecord van gisterenavond scoort hij dus twee miljoen kijkers minder dan Wie is de Mol. Pijnlijke zaterdagavond-comeback voor Freek Vonk. Na zes jaar is ook zijn tweede poging definitief mislukt”, zegt Tina Nijkamp.

‘Lekker naar Zapp!’

Kijkcijferprofessor Tina vindt dat Freek het lekker bij kinderzender Zapp moet houden. “Dit programma zal of de volgende keer op NPO 3 in het tijdslot Zapp worden uitgezonden of er zal geen vervolg op komen.”

Ze vervolgt: “Jammer voor Freek, maar had een wat meer informatievere docuserie, een route-tv-achtig programma ook niet beter bij hem gepast dan een quiz waar hij staat in een decor dat beetje lijkt op Shownieuws decor? (…) De quiz is ook vrij rechttoe rechtaan. Question and answer met filmpjes. Niet heel bijzonder.”

Anita-debacle

Tina wijst erop dat het echt over is met Freek. “Dit is het slechtst bekeken 20.30 uur-programma van NPO 1 sinds Festival van de Liefde met Anita Witzier. Alleen was het toen nog hoogzomer. Vraag: hoe is dit op NPO 1 terechtgekomen? Het is duidelijk en quiz met als doelgroep kinderen. Waarom staat dit niet op Zapp?”

RTL 4 trok met Weet Ik Veel 1 miljoen kijkers (22 procent) en SBS 6 met Marble Mania 461 duizend kijkers (10 procent). Knikkeren scoort dus ook niet meer. “De kijker spreekt zich duidelijk uit tegen de zenderbazen van NPO 1 en SBS 6: deze programmering vinden we veel te kinderachtig, we gaan wel een film kijken op Netflix of Disney + met het gezin.”

Kijkcijfers

De kijkcijfers van zaterdag 1 april 2023 (SKO):

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.673.00001. NPO1 / 22.2%
02. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.161.00002. RTL4 / 18.6%
03. Weet ik veel (RTL4) 1.023.00003. SBS6 / 10.4%
04. The Connection (NPO1) 944.00004. NPO2 / 10.1%
05. Journaal 18:00 (NPO1) 901.00005. RTL5 / 5.0%
06. Half acht nieuws (RTL4) 856.00006. ESPN / 4.4%
07. EenVandaag (NPO1) 755.00007. NPO3 / 3.9%
08. Verborgen Verleden (NPO2) 717.00008. Vero / 2.6%
09. Kassa (NPO2) 708.00009. RTL7 / 2.1%
10. Humberto op zaterdag (RTL4) 674.00010. NET5 / 1.8%
11. RTL Boulevard (RTL4) 614.00011. RTL8 / 1.8%
12. Freeks Saturday Night Safari (NPO1) 576.00012. Comedy / 1.3%
13. Hoge Noorden (NPO1) 567.00013. BBC / 1.3%
14. Editie NL (RTL4) 498.00014. Paramount / 1.0%
15. Blauw Bloed (NPO2) 485.00015. ESPN2 / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 36,2%
02. RTL Nederland 28,3%
03. Talpa TV 15,4%

Programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer De Alleskunner (456 duizend), Hart van Nederland (420 duizend), Nieuwsuur (417 duizend), Big Brother-finale (368 duizend) en Shownieuws (353 duizend).

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Vindt u Freek Vonk geschikt voor zaterdagavond op NPO 1 of de middagprogrammering van Zapp?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen