Yvonne Coldeweijer maakt Volkskrant-meneer boos: ‘Smerig!’

Yvonne Coldeweijer zorgt voor enorm veel woede bij Toine Heijmans, een columnist van de Volkskrant. Hij gaat helemaal los op de juicekoningin. “Het is gewoon smerige, vuige roddel!”

Yvonne Coldeweijer © NPO, YouTube

Ze is de schrik van menig BN’er: juicekoningin Yvonne Coldeweijer. Ze heeft het landschap van de Nederlandse showmedia ontzettend opgeschud en daar kan niemand omheen. De reguliere showmedia probeerden haar lange tijd te negeren – Evert Santegoeds weigerde zelfs een tijdje haar naam te noemen – maar ook dat is verleden tijd.

Te veel aandacht

Sterker nog: ook serieuze media als de Volkskrant en NRC Handelsblad berichten tegenwoordig over Yvonne en haar juicekanaal, bijvoorbeeld tijdens haar juridische gevecht met Rachel Hazes. En dat stuit Volkskrant-columnist Toine Heijmans ernstig tegen de borst. Hij gaat in de podcast Culturele Bagage helemaal los op de juicekoningin.

Smerig en vuig

Toine vindt dat Yvonne te veel aandacht krijgt. “Wij hadden ook een stuk erover in de krant en dan is de kop: ‘Juicequeen Yvonne Coldeweijer opnieuw door de rechter op de vingers getikt.’ Ik vind dat toch het witwassen van die manier van werken”, klaagt hij.

Hij vervolgt: “Het is niet zo dat wij dat als krant expres doen, maar daar maak ik me echt zorgen over. Ook het woord ‘juice’ of ‘juicequeen’, het klinkt allemaal zo gezellig, maar het is gewoon smerige, vuige roddel.”

Witwassen

Wat bedoelt Toine precies met witwassen? “Wat je ziet is dat ook serieuze journalisten zich aan het onderwerp gaan wagen. Je ziet dat kranten als het AD en ook NU.nl dit heel serieus nemen.”

Hij vervolgt: “Sterker nog: het ANP begon al op de dag van die rechtszaak om half vier ’s ochtends met een uitgebreid achtergrondstuk. Dat bedoel ik met witwassen: ook voor serieuze journalisten is het interessant om hiermee bezig te gaan.”

Dorpsplein

Collega Emma Curvers vindt die aandacht minder vreemd. “Maar Toine, denk jij niet… Een deel van wat jij dan witwassen noemt is toch gewoon een gevolg van het feit dat zij nu in die korte tijd al enkele keren kwesties hebben aangekaart die wél van maatschappelijk belang bleken? Rondom grensoverschrijdend gedrag en misbruik.”

Ze vervolgt: “Daarmee hebben ze serieuze zaken aangezwengeld en zijn ze toch deel van het hele ecosysteem geworden, omdat mensen toch het gevoel hebben van: als ik een beetje mijn oor te luister wil leggen op het dorpsplein, dan hou ik toch die juicekanalen in de gaten, want je weet maar nooit wat daar weer naar boven drijft.”

Geld en aandacht

Het zit Toine toch niet lekker, vooral niet dat Yvonne die juice gebruikt om haar kledinglijn te promoten. “Ze heeft er financieel heel erg belang bij. Als je die filmpjes kijkt begint het met Coldeweijer die met een heel groot glas witte wijn in haar hand eerst gaat vertellen wat er allemaal in de aanbieding is bij haar webshop.”

Toine, die zelf in een podcast zit die niet alleen voorafgegaan maar ook nog eens afgesloten wordt met reclame, besluit: “Dat laat al zien waar het ze echt om te doen is: geld en aandacht.”

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Deze Volkskrant-columnist verwijt Yvonne Coldeweijer geld te verdienen met juice. Hypocriet?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen