RTL Boulevard blundert gigantisch met primeur Songfestival-song

RTL Boulevard heeft ontzettend lopen blunderen met de primeur van het nieuwe Songfestival-liedje. De kijker kreeg in plaats van het duo Dion en Mia namelijk een reclame van Nissan voorgeschoteld.

RTL Boulevard © RTL

De officiële primeur van het nieuwe Songfestival-liedje van Dion en Mia was gisteren in handen van de talkshow Khalid & Sophie, maar ook RTL Boulevard kon hem om 19.15 uur laten zien. Op dat tijdstip werd de videoclip namelijk op YouTube geplaatst. De regie was alleen vergeten dat er voorafgaand aan zo’n YouTube-filmpje ook een reclame zit.

Pruttelen

Verslaggever Aran Bade leidt het item nog hoopvol in. “Ik hoop dat ze met een vrolijke song komen, want het lijkt af en toe een beetje de Top 10 DELA wat Nederland wel eens stuurt. Een beetje gedragen en depressief. Ik hoop dat we daar dit jaar uit komen.”

Dan kondigt Bridget Maasland de clip aan, maar het blijft vervolgens 12 (!) seconden lang stil. Collega Luuk Ikink: “We zijn nu nog even aan het wachten. YouTube wordt nu opgestart. De server gaat dan echt lekker pruttelen. Die denkt: we moeten nu beginnen!”

Reclame

Als de videoclip éindelijk lijkt te beginnen, krijgt de kijker beeldvullend zo’n YouTube-reclame te zien die je na een paar seconden kunt doorskippen. “Ah, er komt even reclame tussendoor”, lacht Luuk.

Daarna: “Iemand drukt nu ergens op: ‘Skip advertentie!’ Maar dat lukt nog niet, want er zijn een aantal reclames achter elkaar geplakt natuurlijk enzo.”

Een beetje cheap, vindt AD-mediajournalist Marcus den Blanken. Hij lacht: “Bij RTL Boulevard vinden ze YouTube Premium te duur en daarom zagen we net een reclame in plaats van het Songfestivalnummer 😂.”

En kijker Piter: “Wat een idioot gedoe dat RTL Boulevard het moet doen met een YouTube-streampje. Het Songfestival kan niet zonder hun aandacht, dus wat een kinderachtige streek om hen niet gewoon van de beelden te voorzien.”

Weinig bekijks

Het valt kijkcijferexpert Tina Nijkamp op dat de bekendmaking van het Songfestival-liedje niet tot extra kijkers heeft geleid. Khalid & Sophie trok met 659 duizend kijkers (16 procent) niet veel meer of minder kijkers dan gewoonlijk.

Ook RTL Boulevard heeft ongeveer een gelijke score ten opzichte van vorige week, namelijk 874 duizend (24 procent). “Nog geen echte Songfestivalkoorts lijkt er dus te zijn in Nederland.”

Kijkcijfers

De kijkcijfers van woensdag 1 maart 2023 (SKO)

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.744.00001. NPO1 / 23.1%
02. Journaal 18:00 (NPO1) 1.325.00002. RTL4 / 17.1%
03. Half acht nieuws (RTL4) 1.204.00003. SBS6 / 10.9%
04. De Avondshow met Arjen Lubach (NPO1) 1.147.00004. NPO2 / 8.3%
05. Spoorloos (NPO1) 1.063.00005. FOX / 5.2%
06. EenVandaag (NPO1) 964.00006. RTL5 / 5.0%
07. Ruimteschip aarde (NPO1) 898.00007. ESPN / 3.5%
08. Married at first sight (RTL4) 877.00008. NPO3 / 3.5%
09. RTL Boulevard (RTL4) 874.00009. NET5 / 3.1%
10. Met het mes op tafel (NPO2) 818.00010. RTL7 / 3.0%
11. Vandaag Inside (SBS6) 809.00011. Vero / 2.8%
12. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 767.00012. RTL8 / 2.1%
13. Editie NL (RTL4) 762.00013. Discov / 1.6%
14. BinnensteBuiten (NPO2) 751.00014. BBC / 1.2%
15. OP1 (NPO1) 666.00015. TLC / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 34,9%
02. RTL Nederland 27,7%
03. Talpa TV 17,5%

Programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer Hart van Nederland (631 duizend), Tijd voor MAX (592 duizend), Je huis op orde (576 duizend), Jinek (539 duizend), Shownieuws (462 duizend), Nieuwsuur (412 duizend) en HLF8 (237 duizend).

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Loopt u vanwege Dion en Mia warm voor het Eurovisie Songfestival?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen