Nog maar één week Arjen Lubach: ‘NPO 1 gaat hem flink missen’

Arjen Lubach is dé topscoorder van NPO 1, maar zijn seizoenen zijn kort. Hij zendt volgende week nog vier dagen uit en dan is het alweer voorbij. “De zender gaat hem behoorlijk missen.”

Arjen Lubach © NPO

Hij is een beetje de Eva Jinek van de NPO: Arjen Lubach. Hij is vaker op vakantie dan dat hij aan het werk is. Er is echter wel één groot verschil tussen de twee: Arjen verdient een miljoen euro minder per jaar. En dat terwijl zijn kijkcijfers letterlijk twee keer zo hoog zijn. Ook gisteren was De Avondshow met Arjen Lubach weer een hit.

Beter dan Journaal

Arjen wist ditmaal 995 duizend kijkers (22 procent marktaandeel) te boeien met zijn satirische show op de late avond van NPO 1 en dat is gewoon heel erg goed, legt kijkcijferkenner Tina Nijkamp uit. Ze wijst erop dat het marktaandeel in de commerciële doelgroep – 25,5 procent – zelfs één procent hoger is dan dat van het Achtuurjournaal.

Helaas voor NPO 1 zijn de seizoenen van Arjen kort. Hij was vorig jaar tweemaal twee maanden lang op zender, vanaf eind februari en vanaf begin september. Dit jaar begon zijn seizoen eind januari en is de finale volgende week, dus ook na zo’n twee maanden. De verwachting is dat hij pas na de zomer weer terugkeert.

‘Gaat gemist worden’

Tina denkt dat Arjen de komende vijf maanden flink gemist gaat worden. “Arjen heeft bijna de laatste aflevering en hij zal gemist gaan worden op NPO 1, en qua instroom ook door Op1.”

Hoe gaan ze Arjen vervangen? Nou, niet. “In feite zendt NPO 1 vanaf april eigenlijk één programma minder uit per avond. Op1 begint dan op het tijdstip van Lubach en het late Journaal is dan al om 23.00 à 23.15 uur te zien.”

KVW aan kop

De grote winnaar op prime time was gisteren de Keuringsdienst van Waarde met 1,1 miljoen kijkers (22 procent) op het nieuwe thuisnet NPO 1. De meest bekeken alternatieven waren NPO 2’s Opsporing Verzocht (785 duizend en 16 procent) en RTL 4’s Ontvoerd (748 duizend en 16 procent).

Om half tien gingen SBS 6’s Vandaag Inside (883 duizend en 19 procent), het staartje van RTL 4’s Ontvoerd en NPO 2’s Nieuwsuur (594 duizend en 13 procent) aan kop. NPO 1 bleef achter met 517 duizend kijkers (12 procent) voor Burgerzaken.

Kijkcijfers

De kijkcijfers van dinsdag 21 maart 2023 (SKO):

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.888.00001. NPO1 / 22.6%
02. Half acht nieuws (RTL4) 1.311.00002. RTL4 / 18.4%
03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.218.00003. SBS6 / 12.3%
04. KVW (NPO1) 1.095.00004. NPO2 / 11.0%
05. EenVandaag (NPO1) 1.019.00005. RTL5 / 4.9%
06. De Avondshow met Arjen Lubach (NPO1) 995.00006. NPO3 / 3.9%
07. Vandaag Inside (SBS6) 883.00007. NET5 / 3.4%
08. RTL Boulevard (RTL4) 843.00008. RTL7 / 3.1%
09. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 840.00009. Vero / 3.0%
10. Op1 (NPO1) 808.00010. RTL8 / 2.5%
11. Opsporing Verzocht (NPO2) 785.00011. Discov / 1.4%
12. BinnensteBuiten (NPO2) 783.00012. BBC / 1.3%
13. Ontvoerd (RTL4) 748.00013. SBS9 / 1.3%
14. Editie NL (RTL4) 708.00014. Paramount / 1.2%
15. Beau (RTL4) 672.00015. FOX / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 37,9%
02. RTL Nederland 29,5%
03. Talpa TV 20,0%

Programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer Khalid & Sophie (637 duizend), Hart van Nederland (610 duizend), Nieuwsuur (594 duizend), URK! (525 duizend), Tijd voor MAX (522 duizend), Shownieuws (427 duizend) en HLF8 (404 duizend) het meest in trek.

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen