Martijn Krabbé na tien maanden weer terug op tv: ‘Dit is echt balen’

Martijn Krabbé is na tien maanden weer terug op televisie en bij RTL 4 hebben ze hem kennelijk zo erg gemist dat hij direct drie keer in het uitzendschema is geknald. Hoe scoort zijn comeback?

Martijn Krabbé © Jasper Suyk

Na het van de buis halen van zijn kijkcijferhit The Voice of Holland is Martijn Krabbé vorig jaar nog maar weinig op televisie verschenen. Na een afwezigheid van tien maanden is de presentator weer terug en begint hij in één week tijd met drie programma’s: Better Than Ever, Kopen Zonder Kijken en gisterenavond Race Across the World.

Race door Amerika

Race Across the World, waarin vijf koppels onder Martijns leiding door Latijns-Amerika reizen, is op de uitslagenavond van de Provinciale Statenverkiezingen met 776 duizend kijkers (15 procent marktaandeel) van start gegaan op RTL 4.

Alleen NPO 1 wist op hetzelfde moment meer kijkers te boeien, namelijk met de uitslagenavond. Ruim 1,5 miljoen mensen (40 procent) zagen hoe Caroline van der Plas een monsterzege boekte met haar jonge politieke partij BBB. Het ging in de late talkshows nergens anders over.

Matige cijfers

Tina Nijkamp, die jarenlang leiding heeft gegeven aan SBS 6 en nu kijkcijferanalist is, vindt het tegenvallen. Ze benadrukt dat dit een ‘peperduur’ programma is van zo’n 200 duizend euro per aflevering. “Tja. Deze matige score zat er wel in. Een groot programma beginnen op een verkiezingsavond is een groot risico”, schrijft ze.

Ze spreekt van ’teleurstellende cijfers’. “En echt balen voor Martijn Krabbé die hiermee na tien maanden afwezigheid zijn tv-comeback maakte.”

Geen campagne

Het is volgens Tina een misser dat er geen groots opgezette reclamecampagne was voor deze show. “Wellicht volgende week iets hogere cijfers, de reacties op Twitter waren namelijk overwegend positief. Maar beter was geweest de start volgende week te laten zijn. Immers: een goed begin is het halve werk…”

Zelf is RTL 4 wél positief over de behaalde score. De zender wijst op het marktaandeel van 20 procent in hun specifieke commerciële doelgroep.”

Kijkcijfers

De kijkcijfers van woensdag 15 maart 2023 (SKO):

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.910.00001. NPO1 / 33.2%
02. Nederland Kiest De Uitslagen (NPO1) 1.505.00002. RTL4 / 16.3%
03. Half acht nieuws (RTL4) 1.316.00003. SBS6 / 10.7%
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.097.00004. NPO2 / 6.0%
05. RTL Boulevard (RTL4) 1.090.00005. RTL7 / 5.1%
06. EenVandaag (NPO1) 980.00006. RTL5 / 4.4%
07. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 882.00007. NPO3 / 3.9%
08. Race across the world (RTL4) 776.00008. NET5 / 2.5%
09. Editie NL (RTL4) 772.00009. RTL8 / 2.5%
10. Vandaag Inside (SBS6) 758.00010. Vero / 2.3%
11. Khalid & Sophie (NPO1) 725.00011. Discov / 1.2%
12. Je huis op orde (SBS6) 697.00012. BBC / 1.1%
13. BinnensteBuiten (NPO2) 691.00013. Paramount / 0.8%
14. Zes uur nieuws (RTL4) 576.00014. RTLZ / 0.7%
15. De Avondshow met Arjen Lubach (NPO3) 528.00015. TLC / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 43,1%
02. RTL Nederland 29,3%
03. Talpa TV 16,0%

Programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer Real Madrid – Liverpool (502 duizend), Hart van Nederland (468 duizend), Tijd voor MAX (451 duizend), Shownieuws (398 duizend), Jinek (397 duizend) en HLF8 (385 duizend).

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen