Peter Gillis zakt weg in kijkcijferlijst: ‘Dipje of is de kijker het zat?’

Peter Gillis ziet de kijkcijfers van zijn realitysoap inzakken na de controverse over zijn onbeschofte gedrag tijdens een tv-vakantie naar Afrika. “Heeft dit te maken met de slechte publiciteit?”

Nicol Kremers en Peter Gillis © Friso Keuris

De realitysoap Massa is Kassa van de controversiële Peter Gillis scoorde gisterenavond niet denderend op SBS 6. De aflevering wist een score van 568 duizend kijkers (10 procent marktaandeel) te behalen en dat is aanzienlijk minder dan gewoonlijk. Geeft de kijker het op na zijn onbeschofte gedrag tijdens zijn tv-reis in Afrika?

Lagere kijkcijfers

Tina Nijkamp, de voormalig zenderbaas van SBS 6, vindt de lagere kijkcijfers opvallend. “Het valt op dat de familie Gillis voor het eerst mínder kijkers heeft dan het zeer matig scorende De Perfecte Verbouwing met Nicolette Kluijver op RTL 4”, zegt ze op haar analysekanaal.

Met zo’n honderdduizend kijkers minder, komt Nicolette ineens bóven de Gillisjes terecht met 584 duizend kijkers (11 procent). “Zal deze score te maken hebben met de voortdurende negatieve publiciteit of is het een eenmalige dip?”

‘Ik kijk niet meer’

Privé-baas Evert Santegoeds, die ook voor SBS 6 werkt, is er in elk geval klaar mee, zegt hij in de podcast Strikt Privé. Hij is verbijsterd over Peters gedrag in Afrika. “Dat is dat botte wat me eerder ook al irriteerde op die kerstmarkt in Duitsland. Ik kijk er niet meer naar, maar de kijkcijfers zijn prima hoor.”

Hij vervolgt: “Mensen hebben er nog lang niet genoeg van, maar ik ben afgehaakt. Hij was bij Talpa van de week en had daar een goed gesprek, zegt hij. ‘En wat een leuk bedrijf.’ Ik wist niet dat hij daar verstand van had, van leuke bedrijven. Ja, het zal allemaal nog wel even doorgaan. Talpa weigert hem te cancelen zolang er geen veroordeling is.”

Horkerig en ongepast

Het gaat echter helemaal niet meer alleen om het wangedrag in zijn privéleven, zegt collega Jordi Versteegden. “Dit kunnen we gewoon zien op televisie. Dit is toch geen manier om om te gaan met mensen? Dat moet je toch ook gewoon als zender veroordelen?”

Evert: “Het is buitengewoon horkerig, ongepast en onbeschoft, maar goed: dat is ook de charme van het programma kennelijk, dat het zo’n boer is. Nou, boeren zijn helemaal niet zo. Dat het zo’n proleet is!”

Kijkcijfers

De kijkcijfers van maandag 6 februari 2023 (SKO):

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. De Slimste Mens (NPO1) 2.794.00001. NPO1 / 33.5%
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.284.00002. RTL4 / 16.9%
03. Mooiste meisje van de klas (NPO1) 1.406.00003. SBS6 / 11.3%
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.365.00004. NPO2 / 7.6%
05. Half acht nieuws (RTL4) 1.335.00005. RTL5 / 3.8%
06. Avondshow met Arjen Lubach (NPO1) 1.225.00006. NET5 / 3.4%
07. EenVandaag (NPO1) 1.192.00007. NPO3 / 3.1%
08. RTL Boulevard (RTL4) 1.030.00008. RTL8 / 3.0%
09. Vandaag Inside (SBS6) 897.00009. RTL7 / 2.3%
10. Editie NL (RTL4) 868.00010. Vero / 2.0%
11. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 847.00011. Discov / 1.4%
12. Op1 (NPO1) 819.00012. TLC / 1.3%
13. Khalid en Sophie (NPO1) 759.00013. BBC / 1.2%
14. BinnensteBuiten (NPO2) 687.00014. Comedy / 0.7%
15. Zes uur nieuws (RTL4) 676.00015. Paramount / 0.6%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 44,2%
02. RTL Nederland 26,5%
03. Talpa TV 17,3%

Programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer Tijd voor MAX (674 duizend), Hart van Nederland (645 duizend), Nieuwsuur (637 duizend), Jinek (610 duizend), Shownieuws (439 duizend), HLF8 (324 duizend) en Big Brother (272 duizend).

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen