Gerard Ekdom knalt door miljoen heen: ‘Komt door Johan Derksen’

Gerard Ekdom heeft een kijkcijferrecord te pakken met zijn show The Tribute: Battle of the Bands. De grote finale van het tweede seizoen is door de grens van één miljoen kijkers heen geknald.

Gerard Ekdom © William Rutten

Het zal vanochtend vroeg een grote verrassing zijn geweest voor Gerard Ekdom: de finale van het tweede seizoen van The Tribute – Battle of the Bands wist nét iets meer dan 1 miljoen kijkers (18 procent) te bekoren op SBS 6. En zulke hoge scores is die zender, op een uitschieter van Vandaag Inside na, helemaal niet gewend.

Gerard pakt record

Gerard was veruit het meest bekeken alternatief voor Wie is de Mol, dat 2,2 miljoen kijkers (36 procent) noteerde. Tina Nijkamp, de voormalig zenderbaas van SBS 6, vindt het een behoorlijk prestatie. “Zo’n hoog cijfer voor een John de Mol-programma hebben we bij SBS 6 niet meer gezien sinds het eerste seizoen Marble Mania in 2021.”

Ze vervolgt: “Het is sowieso één van de zeldzame, wel scorende John-formats in elf jaar tijd op SBS 6. Een kijkcijferrecord voor The Tribute, ook met een groot verschil: vorig jaar scoorde de finale 668 duizend kijkers. Groot feest en een hele grote slagroomtaart dus voor Gerard Ekdom, John de Mol, de jury en natuurlijk het team.”

‘Komt door Johan!’

The Tribute is flink gepromoot in Vandaag Inside en Shownieuws, waar fragmentjes van het programma werden getoond. Tina: “Ik krijg ook DM’s binnen dat men de Tribute-finale zijn gaan kijken omdat Johan Derksen veel reclame maakte tijdens VI voor The Tribute. En dus is de vraag: is er sprake van het Johan Derksen-effect?”

Ja, denkt Gerard. “Ik denk absoluut van wel inderdaad. Het heeft zeker geholpen dat Johan positief was over het programma. Wellicht dus ook een taartje van John de Mol voor Johan vandaag.”

Last van Gerard

Tina vindt het opvallend dat Wie is de Mol nu wat minder kijkers scoort dan gewoonlijk. “Een fantastische score en een prachtige 45,7 procent in 20 tot 54 jaar, maar WEL de laagste score van dit seizoen. Het programma lijkt last te hebben van The Tribute.”

De andere meest bekeken titels op prime time waren NPO 1’s The Connection (892 duizend), RTL 4’s Weet Ik Veel (846 duizend) en NPO 3’s MolTalk (705 duizend).

Kijkcijfers

De kijkcijfers van zaterdag 11 februari 2023 (SKO):

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Wie is de Mol (NPO1) 2.170.00001. NPO1 / 27.0%
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.818.00002. RTL4 / 15.7%
03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.276.00003. SBS6 / 15.0%
04. The Tribute Battle of the Bands (SBS6) 1.026.00004. NPO2 / 8.7%
05. Half acht nieuws (RTL4) 1.011.00005. NPO3 / 4.2%
06. EenVandaag (NPO1) 984.00006. ESPN / 3.8%
07. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 966.00007. RTL5 / 3.6%
08. The Connection (NPO1) 892.00008. Vero / 2.5%
09. Weet Ik Veel (RTL4) 846.00009. RTL8 / 2.1%
10. RTL Boulevard (RTL4) 772.00010. RTL7 / 1.3%
11. Serengeti (NPO1) 736.00011. Paramount / 1.0%
12. MolTalk (NPO3) 705.00012. Discov / 0.9%
13. Nieuwsuur (NPO2) 620.00013. BBC / 0.9%
14. Studio Sport (NPO1) 614.00014. Comedy / 0.8%
15. Lachen om home video’s (SBS6) 600.00015. ESPN2 / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 39,9%
02. RTL Nederland 23,0%
03. Talpa TV 19,4%

Programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer Kassa (589 duizend), Humberto op Zaterdag (583 duizend), Casino Royaal (570 duizend), Hart van Nederland (509 duizend) en Shownieuws (430 duizend).

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen