Frits Sissing beleeft rampfinale: ‘Op Zoek Naar keert niet terug’

Een bittere pil voor Frits Sissing én voor musicalbobo Albert Verlinde: ook de grote finale van Op Zoek Naar trok gisteren weinig bekijks. “Deze programmatitel komt niet meer terug, lijkt me.”

Op Zoek Naar © Michel Schnater

De grote finale van Op Zoek Naar, het programma waarin hoofdrolspelers werden gezocht voor de nieuwe Grease-musical van Albert Verlinde, trok gisterenavond weinig bekijks op NPO 1. Het door Frits Sissing gepresenteerde programma sloot af met een voor die zender magere 687 duizend kijkers (14 procent marktaandeel).

Balen voor Frits

Van dit soort cijfers word je als de grootste zender van Nederland niet vrolijk, en al helemaal niet voor het vrijdagavondamsuement. “Grote teleurstelling voor Frits Sissing. Zijn Op Zoek Naar beleefde gisteren de finale en hij scoort daarmee niet MEER, maar zelfs MINDER dan de halve finale”, zegt kijkcijferprofessor Tina Nijkamp.

Tina verwacht dat deze show nu echt niet meer terugkomt. “Dit was dus ook meteen de laatste aflevering van deze programmatitel, lijkt me. Het doek lijkt te vallen, want niet alleen scoorde de hele serie serie matig, maar onder de 700 duizend kijkers voor een finale (zonder grote concurrentie) is niet genoeg.”

Kans nihil

Daar komt bovenop dat het twijfelachtig blijft dat de NPO hier gewoon week in week uit een Albert Verlinde-musical loopt aan te prijzen, aldus Tina. “De vleug van commercie die eromheen hangt, [naast de lage kijkcijfers], maakt de kans nihil dat we Op Zoek Naar terugzien bij de NPO en op de Nederlandse tv.”

Overigens zag de tv-kijker gisterenavond sowieso nauwelijks een reden om de tv aan te zetten. “Nu de serie Het Water Komt is afgelopen scoort er geen enkel primetime-programma boven de miljoen. En dat is voor een vrijdag in de winter ongekend en zorgwekkend. De kijker lijkt gewoonweg niet te willen kijken.”

VI in top vijf

De winnaar op prime time was Vandaag Inside met 874 duizend kijkers (20 procent) op SBS 6, gevolgd door Chantals Pyjama Party met 809 duizend kijkers (16 procent) op RTL 4. Pas op de derde plek volgt Op Zoek Naar.

De andere meest bekeken titels op prime time waren RTL 4’s Jinek (649 duizend en 15 procent) en NPO 2’s Nieuwsuur (503 duizend en 10 procent). De SBS 6-show Ministars trok voorafgaand aan VI slechts 424 duizend kijkers (8 procent).

Kijkcijfers

De kijkcijfers van vrijdag 3 februari 2023 (SKO):

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.770.00001. NPO1 / 20.2%
02. Half acht nieuws (RTL4) 1.220.00002. RTL4 / 16.7%
03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.176.00003. SBS6 / 10.7%
04. Schaatsen NK Afstanden 5KM H (NPO1) 955.00004. NPO2 / 9.4%
05. Vandaag Inside (SBS6) 874.00005. NPO3 / 8.4%
06. RTL Boulevard (RTL4) 845.00006. RTL5 / 4.6%
07. Chantals Pyjama Party (RTL4) 809.00007. RTL8 / 4.5%
08. Studio Sport (NPO3) 738.00008. NET5 / 4.1%
09. Op Zoek Naar (NPO1) 687.00009. Vero / 2.5%
10. Hart van Nederland (SBS6) 668.00010. ESPN / 2.3%
11. Editie NL (RTL4) 653.00011. RTL7 / 2.2%
12. Jinek (RTL4) 649.00012. RTLZ / 1.0%
13. BinnensteBuiten (NPO2) 625.00013. N.geog / 1.0%
14. Tijd voor MAX (NPO1) 616.00014. BBC / 0.9%
15. Zes uur nieuws (RTL4) 572.00015. Paramount / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 38,0%
02. RTL Nederland 29,1%
03. Talpa TV 17,5%

Programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer Andere Tijden Spedcial (496 duizend), Op1 (490 duizend), Shownieuws (481 duizend), HLF8 (321 duizend) en Big Brother (300 duizend).

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Vindt u Op Zoek Naar überhaupt een taak van de NPO?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen