Eva Jinek blijft kampen met lange uitzendingen: ‘Budgetkwestie’

Eva Jinek blijft voorlopig kampen met zeer lange uitzendingen, ondanks dat nu ook haar eigen gasten als Özcan Akyol en Gert Verhulst beginnen te klagen. “Het is uiteindelijk een budgetkwestie.”

Eva Jinek © William Rutten

Er is de laatste tijd erg veel te doen over de talkshow van Eva Jinek, die van de zendertop kennelijk steeds langer moet duren. Een recente uitzending die maar liefst 1 uur en 40 minuten was voor critici de druppel die de emmer deed overlopen. Zelfs haar eigen tafelgasten Özcan Akyol en Gert Verhulst vinden dat het programma te veel gerekt wordt.

Jinek blijft lang

De laatste tijd blijven excessen Eva bespaard, maar toch duurt het programma nog steeds érg lang. Gisteren moesten kijkers 1 uur en 20 minuten op hun stoel blijven zitten. Daar waren niet enorm veel mensen voor te porren: met 591 duizend kijkers (15 procent) scoorde de presentatrice wederom teleurstellend.

En Eva had nog wel een uitstekende lead-in: Married At First Sight kon rekenen op 1 miljoen kijkers (20 procent). Kan Jinek niet gewoon ingekort worden in de hoop dat afgehaakte kijkers weer terugkeren? Dat wordt op korte termijn een lastig verhaal, legt oud-SBS-zenderbaas Tina Nijkamp uit.

Budgetkwestie

Het is volgens Tina een budgetkwestie. Ze schrijft op haar analysekanaal: “Jinek zit helaas weer onder de 600 duizend kijkers en op 14 procent marktaandeel (in de commerciële doelgroep). Ai. Ondanks alle kritiek op de lengte – anderhalf uur is te lang – vermoed ik dat de show voorlopig toch wel zo lang zal blijven.”

Hoezo dan? “Dit omdat er anders een gat ontstaat van een half uur. Óf het late nieuws begint vroeger waardoor er daarna een gat is. Want wat programmeer je daar dan als zender? Daar is in het programmabudget ook geen rekening mee gehouden.”

Goedkoper

Het inzetten van een extra programma kost veel geld, legt Tina uit. “Want Jinek zal niet veel goedkoper worden door een half uurtje in te korten en er moet dus een extra programma worden gekocht en ingezet en de vraag is dan ook nog of die wel 14,1 procent marktaandeel gaat scoren.”

De meest bekeken talkshows waren gisteren Vandaag Inside (769 duizend en 17 procent), Khalid & Sophie (675 duizend en 16 procent), Jinek en Tijd voor MAX (545 duizend en 28 procent). HLF8 trok slechts 358 duizend kijkers (7 procent).

Kijkcijfers

De kijkcijfers van dinsdag 21 februari 2023 (SKO):

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.034.00001. NPO1 / 20.8%
02. Half acht nieuws (RTL4) 1.272.00002. RTL4 / 19.0%
03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.253.00003. SBS6 / 10.5%
04. EenVandaag (NPO1) 1.083.00004. NPO2 / 9.1%
05. KVW (NPO1) 1.015.00005. RTL7 / 8.6%
06. Married at first sight (RTL4) 1.007.00006. Vero / 4.5%
07. RTL Boulevard (RTL4) 997.00007. NPO3 / 4.2%
08. De Avondshow met Arjen Lubach (NPO1) 838.00008. RTL5 / 4.1%
09. Liverpool – Real Madrid (RTL7) 828.00009. NET5 / 3.2%
10. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 827.00010. RTL8 / 2.2%
11. Opsporing Verzocht (NPO2) 792.00011. BBC / 1.4%
12. Editie NL (RTL4) 790.00012. Paramount / 1.2%
13. Met het mes op tafel (NPO2) 779.00013. Discov / 1.1%
14. Op1 (NPO1) 777.00014. ESPN / 0.8%
15. Vandaag Inside (SBS6) 769.00015. Comedy / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. RTL Nederland 34,3%
02. Publieke Omroep 34,1%
03. Talpa TV 18,5%

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

RTL 4 vult prime time sinds coronatijd met één wisselend programma plus Eva Jinek. Saai?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen