Viktor Brand stelt teleur: ‘Hij scoort opnieuw helemaal niet goed’
De kijkcijfers van de Viktor Brand-show Je Huis Op Orde zijn niet in orde. Hij blijft teleurstellen met dit programma. “Het past waarschijnlijk gewoon niet meer helemaal in deze tijd.”
Je Huis Op Orde, het programma waarin Viktor Brand gezinnen helpt met het opruimen van hun huis, is geen succes op SBS 6. Ook de aflevering van gisteren was met 358 duizend kijkers en 6 procent marktaandeel alles behalve een hit. Volgens RTL Boulevard-verslaggever Joost Maiburg is dit een ‘zeer magere’ score.
Viktor stelt teleur
Kijkcijferkenner Tina Nijkamp, tevens oud-zenderbaas van SBS 6, sluit zich daarbij aan. “Je Huis Op Orde met Viktor Brand scoort opnieuw helemaal niet goed, staat ook niet in de top 25.”
Waar ligt dat volgens haar aan? “Het programma past denk ik niet meer in deze tijd, net als bijvoorbeeld het programma Verslaafd. Het voelt te veel als het kijken naar andermans ellende, waardoor je je gaat schamen dat je ernaar kijkt.”
VI stelt teleur
Vandaag Inside stelt direct na Je Huis Op Orde ietwat teleur met ditmaal 703 duizend kijkers (15 procent). “Vandaag Inside heeft de slechtst scorende aflevering van dit jaar tot nu toe”, zegt Tina. Ze wijst erop dat ook het marktaandeel in de commerciële doelgroep 20 tot 54 jaar fors tegenvalt, namelijk slechts 10 procent.
Ook Joost stelt dat VI hiermee een flinke dip te pakken heeft. “Een zeer lage score voor de mannen van VI en dus veel oude kijkers.”
Slimste aan kop
De Slimste Mens was met 2,3 miljoen kijkers (39 procent) de grote winnaar op prime time. NPO 1 trok direct aansluitend nog 961 duizend kijkers (19 procent) met DNA Onbekend.
RTL 4 pakt zilver met Married At First Sight, goed voor 861 duizend kijkers (16 procent). Daarna volgt Vandaag Inside. Verder deed NPO 2 prima zaken met Gort over de Grens, goed voor 496 duizend kijkers (8 procent).
Kijkcijfers
De kijkcijfers van woensdag 25 januari 2023 (SKO):
Top 15 |
Marktaandelen (18-24u, 6+) |
---|---|
01. De Slimste Mens (NPO1) 2.311.000 | 01. NPO1 / 26.5% |
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.928.000 | 02. RTL4 / 17.3% |
03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.298.000 | 03. SBS6 / 9.1% |
04. Half acht nieuws (RTL4) 1.196.000 | 04. NPO2 / 8.4% |
05. EenVandaag (NPO1) 971.000 | 05. RTL5 / 4.1% |
06. De Avondshow met Arjen Lubach (NPO1) 967.000 | 06. RTL7 / 3.8% |
07. DNA Onbekend (NPO1) 961.000 | 07. NPO3 / 3.4% |
08. RTL Boulevard (RTL4) 918.000 | 08. ESPN2 / 3.4% |
09. Married at first sight (RTL4) 861.000 | 09. ESPN / 3.3% |
10. Editie NL (RTL4) 847.000 | 10. NET5 / 3.0% |
11. Op1 (NPO1) 816.000 | 11. Vero / 2.8% |
12. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 813.000 | 12. RTL8 / 2.1% |
13. BinnensteBuiten (NPO2) 723.000 | 13. Discov / 1.1% |
14. Vandaag Inside (SBS6) 703.000 | 14. BBC / 1.1% |
15. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 656.000 | 15. Paramount / 1.0% |
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) |
Meer kijkcijfers bij: |
01. Publieke Omroep 38,3% | |
02. RTL Nederland 28,1% | |
03. Talpa TV 15,4% |
Programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer Tijd voor MAX (646 duizend), Hart van Nederland (597 duizend), Khalid & Sophie (555 duizend), Jinek (552 duizend), Nieuwsuur (478 duizend), Shownieuws (397 duizend) en HLF8 (285 duizend).