Gordon flink in de lift met Down the Road: 22 procent kijkerswinst

Gordon kan bij televisiecritici niets goed doen, maar de mensen thuis belonen hem nu met een flinke kijkerswinst. Zijn programma Down the Road wint maar liefst 22 procent aan kijkers op SBS 6.

Gordon © Down the Road

Een flinke opsteker voor Gordon: zijn programma Down the Road wordt beloond met kijkersgroei. Waar de aftrap van het nieuwe seizoen vorige week bleef steken op 401 duizend kijkers en 7 procent marktaandeel, wist SBS 6 gisteren met de tweede aflevering ruim een vijfde meer kijkers te scoren: 488 duizend, goed voor een aandeel van 9 procent.

‘Heerlijk genoten’

De kijkers van Down the Road laten op de Instagram-pagina van Gordon positieve reacties achter. “Ik heb heerlijk genoten. Respect wat ze doen en jij ook. Succes met je prachtige programma”, zegt Pien. En Yolande: “We hebben weer genoten. Wat een fijn programma is dit. 😍”

Lang niet iedereen is te spreken over het downprogramma van Gordon, waaronder debatdeskundige Lars Duursma. Hij is extreem kritisch over Gordon en zijn werkwijze. Daar heeft de entertainer overigens sportief op gereageerd.

Anniko’s drama

Wie vandaag wél kan huilen om de kijkcijfers? Anniko van Santen. Zij houdt na haar verhuizing naar NPO 2 nog maar 393 duizend kijkers (7 procent) over met Opsporing Verzocht. Dat waren er op het hoofdpodium NPO 1 altijd tegen de miljoen. Het lijkt erop dat dit programma over een jaartje niet meer op televisie is.

Kijkcijferexpert Tina Nijkamp: “Van ruilen komt huilen. Ongelofelijk en een kijkcijferdieptepunt voor dit iconische tv-programma. De Slimste waarmee het ruilde staat nu op NPO 1 en behaalde ruim 2,1 miljoen kijkers. Dit terwijl voorheen De Slimste rond de 1,8 tot 2,1 miljoen scoorde op NPO 2 en Opsporing Verzocht tegelijkertijd rond de 1 miljoen zat op NPO 1.”

Kijkcijfers

De kijkcijfers van dinsdag 10 januari 2023 (SKO):

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. De Slimste Mens (NPO1) 2.177.00001. NPO1 / 24.1%
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.959.00002. RTL4 / 19.7%
03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.297.00003. SBS6 / 8.8%
04. Half acht nieuws (RTL4) 1.249.00004. NPO2 / 8.3%
05. EenVandaag (NPO1) 1.050.00005. RTL5 / 4.6%
06. RTL Boulevard (RTL4) 957.00006. NPO3 / 4.4%
07. Married at first sight (RTL4) 904.00007. RTL7 / 3.6%
08. Jinek (RTL4) 824.00008. NET5 / 3.0%
09. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 793.00009. RTL8 / 3.0%
10. Editie NL (RTL4) 759.00010. Vero / 2.8%
11. BinnensteBuiten (NPO2) 648.00011. FOX / 2.8%
12. Tijd voor MAX (NPO1) 637.00012. ESPN / 2.4%
13. Khalid & Sophie (NPO1) 628.00013. BBC / 1.4%
14. Kassa Test Case (NPO1) 623.00014. RTLZ / 0.9%
15. Zes uur nieuws (RTL4) 584.00015. Paramount / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 36,8%
02. RTL Nederland 31,9%
03. Talpa TV 14,9%

Programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer Op1 (571 duizend), Nieuwsuur (476 duizend), Hart van Nederland (457 duizend), I Love Vandaag Inside (403 duizend) en HLF8 (347 duizend).

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Buiten Gordon om: is het maken van downtelevisie nog wel oké?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Groeit Jan Versteegh ooit uit tot een A-ster?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen