Famke Louise’s roast is megaflop: ‘Format lijkt definitief uitgewerkt’

Het zou zomaar kunnen dat Famke Louise het jaarlijkse tv-programma The Roast eigenhandig de nek om heeft gedraaid. “Deze kijkcijfers zijn wel héél laag. Dit format lijkt definitief uitgewerkt.”

Famke Louise © Comedy Central

Na de edities met Gordon (464 duizend kijkers), Giel Beelen (603 duizend), Johnny de Mol (514 duizend), Ali B (427 duizend) en Hans Klok (236 duizend) was het gisterenavond de beurt aan The Roast of Famke Louise. Er was nauwelijks interesse: Comedy Central wist er op prime time slechts 232 duizend kijkers (4 procent marktaandeel) mee te vermaken.

‘Roast uitgewerkt’

Mediamaker Rens Muller vindt dit wel heel pijnlijk. “Stichting KijkOnderzoek zorgt voor de grootste roast”, merkt hij op.

Televizier-redacteur Jef Willemsen stelt dat dit format ‘definitief lijkt uitgewerkt’. “Een nieuw laagterecord. Maar wat vooral opvalt is hoe belabberd de rest van de programmering bekeken wordt. Hoe houdt een zender bestaansrecht (en adverteerders!) met zulke cijfers?”

Tv-producent Marc Dik antwoordt: “Omdat ze amper kosten hebben. Zenden product uit dat al gemaakt is en zelden eigen producties.”

Laatste editie ooit?

Kijkcijferprofeet Tina Nijkamp denkt dat dit misschien wel de laatste Roast ooit was. “Of we The Roast volgend jaar terugzien lijkt me hoogst onzeker. Wellicht past iemand roasten ook niet bij nu, in deze tijd. Te negatief misschien. De kijker had er in elk geval weinig zin in.

Ze vervolgt: “In de commerciële doelgroep 20 tot 54 jaar scoorde het 8 procent marktaandeel. Eigenlijk is het in elke doelgroep slecht tot matig bekeken, in verhouding tot de gigantische hoeveelheid publiciteit en ook de kosten van het (dure) programma.”

SBS 6 scoort met VI

NPO 1 was veruit de grote winnaar op prime time: De Slimste Mens trok 2,6 miljoen kijkers (43 procent) en Tussen Kunst en Kitsch had er 1,8 miljoen (33 procent).

Het zilver is voor SBS 6: Familie Gillis Massa is Kassa noteert 723 duizend kijkers (12 procent) en daarna kwam de terugkeer van Vandaag Inside uit op 807 duizend kijkers (16 procent)

RTL 4 stelt teleur met 616 duizend kijkers (11 procent) voor Nicolette Kluijvers De Grote Verbouwing. Dat is niet genoeg voor een plekje in de kijkcijfer top 15..

Kijkcijfers

De kijkcijfers van maandag 16 januari 2023 (SKO):

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. De Slimste Mens (NPO1) 2.571.00001. NPO1 / 31.1%
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.153.00002. RTL4 / 16.3%
03. Tussen Kunst en Kitsch (NPO1) 1.810.00003. SBS6 / 11.5%
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.442.00004. NPO2 / 7.3%
05. EenVandaag (NPO1) 1.222.00005. RTL5 / 4.6%
06. Half acht nieuws (RTL4) 1.196.00006. NPO3 / 3.6%
07. RTL Boulevard (RTL4) 1.003.00007. NET5 / 3.3%
08. Op1 (NPO1) 947.00008. RTL8 / 2.9%
09. Khalid & Sophie (NPO1) 828.00009. RTL7 / 2.5%
10. Editie NL (RTL4) 828.00010. Comedy / 2.3%
11. Vandaag Inside (SBS6) 807.00011. Vero / 1.9%
12. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 781.00012. BBC / 1.3%
13. Familie Gillis: Massa is Kassa (SBS6) 723.00013. Discov / 1.3%
14. Hart van Nederland (SBS6) 722.00014. TLC / 0.9%
15. BinnensteBuiten (NPO2) 708.00015. Paramount / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 42,0%
02. RTL Nederland 27,2%
03. Talpa TV 17,4%

Programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer Tijd voor MAX (696 duizend), Jinek (656 duizend), De Perfecte Verbouwing (616 duizend), Nieuwsuur (517 duizend), Shownieuws (470 duizend) en HLF8 (307 duizend).

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Denkt u dat Comedy Central maar beter kan stoppen met The Roast?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Groeit Jan Versteegh ooit uit tot een A-ster?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen