De Slimste Mens zakt licht in: ‘Zijn kijkers domme kandidaten zat?’
De kijkcijfers van De Slimste Mens zijn torenhoog, maar zitten nu wel lichtjes in de lift naar beneden. “Zouden de kijkers er genoeg van krijgen dat de kandidaten echt te weinig weten?”
De Slimste Mens met het tv-duo Maarten van Rossem en Philip Freriks is elke avond weer de grote winnaar op prime time. Ook gisteren keken er weer ruim 2,1 miljoen mensen (35 procent marktaandeel). Toch merkt kijkcijferexpert Tina Nijkamp dat de scores wel heel langzaam aan het teruglopen zijn.
Domme kandidaten
Tina sluit niet uit dat dat aan het kandidatenveld ligt. “Oei. De Slimste Mens scoort dus slechter dan Arjen Lubach in de commerciële doelgroep 20 tot 54 jaar, maar ook lager dan we de laatste weken gezien hebben. 2,1 miljoen kijkers is nog steeds veel, maar opvallend: gelijk aan wat het bijvoorbeeld op 20 januari 2022 scoorde op (het kleinere) NPO 2.”
De voormalig SBS 6-baas vraagt zich af: “Zouden de kijkers er genoeg van beginnen te krijgen dat de kandidaten echt weinig weten? Bijvoorbeeld Pieter Omtzigt en Pieter van Vollenhoven niet konden noemen.”
Angela denkt van wél
AD-opiniediva Angela de Jong denkt in elk geval van wel. Zij heeft er haar column van vandaag aan gewijd. “Slimme BN’ers? Die zijn op. Elke aflevering hoop ik weer dat we de bodem hebben bereikt. Maar dan blijkt het de volgende dag nóg een graadje erger.”
Het dieptepunt was gisterenavond, meent Angela. “Bij die aflevering trok ik van ellende de haren nog net niet uit mijn hoofd. Wie niet gelooft dat het onderwijs de laatste jaren in gierend tempo achteruit is gehold, zie hier het bewijs.”
Carlo op twee
Het meest bekeken alternatief voor De Slimste Mens was de RTL 4-show van Carlo Boszhard: Married At First Sight zette 989 duizend kijkers (18 procent) neer. Daarna volgt Vandaag Inside met 845 duizend kijkers (18 procent) op SBS 6.
Verder keken de meeste mensen naar NPO 1’s Kassa: Test Case (621 duizend en 13 procent) en NPO 2’s Opsporing Verzocht (575 duizend en 10 procent).
Kijkcijfers
De kijkcijfers van dinsdag 24 januari 2023 (SKO):
Top 15 |
Marktaandelen (18-24u, 6+) |
---|---|
01. De Slimste Mens (NPO1) 2.112.000 | 01. NPO1 / 23.3% |
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.843.000 | 02. RTL4 / 19.7% |
03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.314.000 | 03. SBS6 / 9.7% |
04. Half acht nieuws (RTL4) 1.229.000 | 04. NPO2 / 8.3% |
05. De Avondshow met Arjen Lubach (NPO1) 1.016.000 | 05. ESPN / 6.6% |
06. Married at first sight (RTL4) 989.000 | 06. RTL5 / 4.5% |
07. RTL Boulevard (RTL4) 963.000 | 07. NPO3 / 4.2% |
08. EenVandaag (NPO1) 939.000 | 08. Vero / 3.7% |
09. Vandaag Inside (SBS6) 845.000 | 09. RTL8 / 2.8% |
10. Editie NL (RTL4) 801.000 | 10. NET5 / 2.7% |
11. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 796.000 | 11. RTL7 / 2.4% |
12. Jinek (RTL4) 751.000 | 12. BBC / 1.2% |
13. BinnensteBuiten (NPO2) 640.000 | 13. Discov / 1.2% |
14. Zes uur nieuws (RTL4) 632.000 | 14. RTLZ / 0.9% |
15. Kassa Test Case (NPO1) 621.000 | 15. Comedy / 0.6% |
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) |
Meer kijkcijfers bij: |
01. Publieke Omroep 35,8% | |
02. RTL Nederland 30,3% | |
03. Talpa TV 16,7% |
Programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer Khalid & Sophie (599 duizend), Tijd voor MAX (579 duizend), Op1 (576 duizend), Hart van Nederland (486 duizend), Nieuwsuur (486 duizend), Down the Road (412 duizend), HLF8 (289 duizend) en Shownieuws (286 duizend).