Beau van Erven Dorens stelt teleur met Weet Ik Veel: ‘Overkill’
Beau van Erven Dorens stelt dit seizoen ietwat teleur met de kijkcijfers van zijn spelshow Weet Ik Veel op RTL 4. Volgens televisieprofessor Tina Nijkamp lijkt er sprake te zijn van enige overkill.
De zaterdagavond is geen makkelijke tv-avond, want veruit de meeste kijkers kiezen op deze avond voor Wie is de Mol. Ook gisteren was dat programma weer heer en meester met ditmaal ruim 2,4 miljoen kijkers (41 procent marktaandeel) op NPO 1. Ook Ik Vertrek deed het aansluitend goed met 1,5 miljoen kijkers (32 procent).
Beau stelt teleur
Beau van Erven Dorens is het meest bekeken alternatief voor Wie is de Mol. Zijn spelshow Weet Ik Veel trok gisteren 858 duizend kijkers (15 procent), maar ondanks de pittige concurrentie stelt het volgens kijkcijferkenner Tina Nijkamp toch wat teleur. Ze wijst erop dat hij vorige week nog 918 duizend kijkers scoorde en SBS 6 wél in de lift zit.
Tina: “Tegenvaller dus voor RTL 4. Ook de kijkcijfers in de totalen zijn een stuk lager dan het vorige seizoen op de zondag. Het programma is echt veel te snel begonnen aan een nieuwe reeks na een al te lang seizoen. Dit is het Popstars- en Voice-effect: die talentenjachten waren minder weken NIET te zien dan wel, waardoor bijzonderheid er van af ging.”
Ekdom stijgt
De gelijktijdig uitgezonden show The Tribute: Battle of the Bands van Gerard Ekdom zit juist in de lift. SBS 6 trok daar vorige week 511 duizend kijkers mee en ditmaal zijn er 750 duizend kijkers (13 procent) gescoord.
Tina wijst erop dat deze show dik 14 procent marktaandeel scoorde in de commerciële doelgroep 20 tot 54 jaar. “En
verslaat daarmee Beau met Weet Ik Veel in die doelgroep. Dat programma had 13 procent.”
Kijkcijfers
De kijkcijfers van zaterdag 21 januari 2023 (SKO):
Top 15 |
Marktaandelen (18-24u, 6+) |
---|---|
01. Wie is de Mol (NPO1) 2.420.000 | 01. NPO1 / 30.4% |
02. Journaal 18:00 (NPO1) 1.889.000 | 02. RTL4 / 15.9% |
03. Ik Vertrek (NPO1) 1.525.000 | 03. SBS6 / 12.1% |
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.203.000 | 04. NPO2 / 9.5% |
05. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.080.000 | 05. NPO3 / 3.5% |
06. Half acht nieuws (RTL4) 1.041.000 | 06. RTL7 / 3.0% |
07. EenVandaag (NPO1) 998.000 | 07. RTL5 / 3.0% |
08. RTL Boulevard (RTL4) 869.000 | 08. Vero / 2.1% |
09. Weet ik veel (RTL4) 858.000 | 09. NET5 / 1.7% |
10. MolTalk (NPO3) 793.000 | 10. RTL8 / 1.3% |
11. The Tribute: Battle of the Bands (SBS6) 750.000 | 11. ESPN2 / 1.7% |
12. In de voetsporen van de jaren 60 (NPO2) 701.000 | 12. ESPN / 1.6% |
13. Serengeti (NPO1) 643.000 | 13. BBC / 1.1% |
14. Editie NL (RTL4) 629.000 | 14. Discov / 0.9% |
15. Kassa (NPO2) 603.000 | 15. Comedy / 0.8% |
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) |
Meer kijkcijfers bij: |
01. Publieke Omroep 43,4% | |
02. RTL Nederland 24,0% | |
03. Talpa TV 16,3% |
Programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer Nieuwsuur (554 duizend), Hart van Nederland (550 duizend), Lachen om home video’s (522 duizend), Renze op zaterdag (521 duizend), Shownieuws (442 duizend) en Casino Royaal (415 duizend).