Arjen Lubach terug met topcijfers: ‘Eva Jinek heeft nog geen last’

Arjen Lubach is weer terug op de buis met zijn dagelijkse Avondshow. Er werd gevreesd dat Eva Jinek er flink onder zou lijden, maar dat is vooralsnog niet het geval. “Op1 is de grote verliezer.”

Arjen Lubach en Eva Jinek © VPRO, RTL

De komst van De Avondshow met Arjen Lubach heeft een hoop veranderd: plotseling is niet een van de reguliere talkshows, maar het programma van Arjen Lubach dé grote winnaar op de late avond. Het nieuwe, tien weken durende seizoen van zijn nieuwsshow is gisteren met ruim 1,3 miljoen kijkers (32 procent marktaandeel) begonnen op NPO 1.

Uitmuntende score

Echt heel erg goed, zegt kijkcijfergeleerde Tina Nijkamp. “Uitmuntende start voor Arjen Lubach. De eerste aflevering scoorde VEEL hoger dan de start van het tweede seizen afgelopen september. Toen scoorde de eerste aflevering 981 duizend kijkers en ging Arjen pas op die donderdag boven de miljoen scoren.”

Arjen scoort ook maar liefst 500 duizend kijkers meer dan de best bekeken talkshow van de avond, namelijk Vandaag Inside met 849 duizend kijkers (17 procent). Dat programma stond gisteren ongeveer het laatst kwartier recht tegenover De Avondshow.

Eva lijdt niet

Het leek er vorige week nog op dat Eva Jinek flink zou gaan lijden onder de terugkeer van Arjen, maar niets is minder waar. Met 759 duizend kijkers (22 procent) zette ze gisteren zelfs honderdduizend kijkers meer neer dan vorige week. “En een prachtige 24 procent marktaandeel in de commerciële doelgroep 20 tot 54 jaar.”

Ze vervolgt: “En zo is niet Jinek maar Op1 de grote verliezer van de late avond talkshows. Met 665 duizend kijkers (25 procent) nog niet eens de HELFT van Lubach en in 20 tot 54 jaar ook meer dan gehalveerd: 12 procent. Ai.”

HLF8 en Khalid

Tina analyseert ook nog de scores van de vooravondtalkshows Khalid & Sophie en HLF8. Daar keken gisteren 697 duizend (17 procent) en 398 duizend kijkers (9 procent) naar. In de commerciële doelgroep scoorden de talkshows respectievelijk 7 en 9 procent marktaandeel.

De winnaar op prime time was NPO 1 met De Slimste Mens (2,4 miljoen en 41 procent) en Tussen Kunst en Kitsch (1,7 miljoen en 33 procent). Daarna volgt Vandaag Inside. RTL 4 trok met De Perfecte Verbouwing slechts 588 duizend kijkers (11 procent).

Kijkcijfers

De kijkcijfers van maandag 23 januari 2023 (SKO):

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. De Slimste Mens (NPO1) 2.370.00001. NPO1 / 30.7%
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.865.00002. RTL4 / 17.3%
03. Tussen Kunst en Kitsch (NPO1) 1.729.00003. SBS6 / 11.4%
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.346.00004. NPO2 / 6.8%
05. De Avondshow met Arjen Lubach (NPO1) 1.331.00005. RTL5 / 4.7%
06. EenVandaag (NPO1) 1.140.00006. NPO3 / 4.5%
07. Half acht nieuws (RTL4) 1.063.00007. NET5 / 3.9%
08. RTL Boulevard (RTL4) 919.00008. RTL8 / 2.7%
09. Vandaag Inside (SBS6) 849.00009. Vero / 2.4%
10. Editie NL (RTL4) 790.00010. RTL7 / 2.3%
11. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 765.00011. Discov / 1.5%
12. Jinek (RTL4) 759.00012. Comedy / 1.2%
13. Khalid en Sophie (NPO1) 697.00013. BBC / 1.1%
14. BinnensteBuiten (NPO2) 672.00014. TLC / 1.0%
15. Op1 (NPO1) 665.00015. SBS9 / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 42,0%
02. RTL Nederland 27,6%
03. Talpa TV 18,5%

Programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer Hart van Nederland (629 duizend), Familie Gillis (605 duizend), Tijd voor MAX (519 duizend), Nieuwsuur (354 duizend) en Shownieuws (344 duizend).

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen