Luuk Ikink heeft geen zin in fusie met Talpa: ‘RTL is nu zo gezellig’

RTL Boulevard-ster Luuk Ikink heeft eigenlijk helemaal niet zo’n zin in het samengaan van RTL en Talpa. “Ik vind het nu juist zo leuk bij RTL en het hele bedrijf verandert natuurlijk daardoor.”

Luuk Ikink © William Rutten

Hoewel het erop lijkt dat de voorgenomen overname van Talpa door RTL wankelt, liggen alle opties nog op tafel. Volgens mediahistoricus Huub Wijfjes zou het samengaan van beide bedrijven op de werkvloer in elk geval kunnen stuiten op verzet. “Het is altijd lastig om je eigen profiel overeind te houden bij een fusie”, legt hij uit in De Telegraaf.

Weerstand op de vloer

Het is nog maar de vraag of het RTL-personeel wel zo gelukkig is met de eventuele komst van de Talpanen. De culturen van beide bedrijven zijn totaal verschillend: waar Talpa-baas John de Mol bijvoorbeeld alleen heerst en niet zo’n moeite heeft met sterren die uit de bocht vliegen, is RTL een grote organisatie die veel waarde hecht aan normen en waarden.

Er zijn ook praktische bezwaren, aldus Huub. “Van bovenaf wordt er iets bedacht, maar op de werkvloer leidt het tot weerstand. Bijvoorbeeld: is er na de fusie nog plek voor twee dezelfde soort showbizzprogramma’s als Shownieuws en RTL Boulevard? Als in dat soort dingen wordt gesneden zijn mensen vaak niet blij.”

Luuk Ikink niet zo blij

Eén van hen is Luuk Ikink, de spil van RTL Boulevard. Hij loopt er niet zo warm voor om straks allerlei Talpa-types tegen te komen in de wandelgangen. “Ik vind het zo leuk nu bij RTL en ik vind RTL 4 en sowieso de RTL-groep zo gezellig. Het is zo fijn eigenlijk en dan komt er zoiets groots bij”, mijmert hij in De BLVD Podcast.

Luuk weet niet of het wel zo’n verbetering is. “Ja, het hele bedrijf verandert natuurlijk. Ik ga ervan uit dat ze met alles hun best doen om het net zo’n leuk bedrijf te laten zijn of er in elk geval van te maken, maar het is natuurlijk wel weer spannend. Dan denk ik vanuit mijn positie: waarom zou je het doen?”

‘Ik vind het zo wel goed’

Er zit vooral een commercieel idee achter de overname, namelijk dat RTL als lokale partij dermate groot wil worden op de Nederlandse contentmarkt, dat het een serieuze vuist kan maken tegen buitenlandse giganten als Netflix.

Luuk: “Het is natuurlijk ook vanuit de eigenaar van RTL besloten enzo. Er moet natuurlijk iets groots komen. Weet ik veel wat het is. Maar gewoon op persoonlijk microniveau, mijn niveau, zou ik denken: nou ja, ach, ja, ik vind het zo ook wel goed.”

Bedrijfscultuur

Pim Schmitz, de algemeen directeur van Talpa Network, gaf in de zomer al toe dat de bedrijfsculturen van RTL en zijn eigen bedrijf heel anders zijn. “Die verschillen moet je wel herkennen en erkennen. Vervolgens moet je daar gezamenlijk iets mee doen.”

Hij legde uit: “RTL is natuurlijk een grote corporate en wij zijn een hele grote eenmanszaak bij wijze van spreken. Als je die bij elkaar gaat brengen dan heb je verschillen in cultuur. Beide hebben iets goeds en beide hebben dingen die minder goed werken. Je moet proberen het beste van die twee bij elkaar te voegen.”

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Denkt u dat RTL Boulevard straks ook moet gaan jubelen over alles wat John de Mol doet?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen