Wendy van Dijk faalt wéér op SBS 6: ‘Hier baalt John de Mol van’

Het kan niet anders dan dat Wendy van Dijk een ongelooflijke baaldag heeft: ze ziet wéér een programma floppen op SBS 6. “Oei, daar zal bedenker John de Mol niet blij mee zijn.”

Edsilia Rombley en Wendy van Dijk © William Rutten

Wendy van Dijk is na het floppen van Flirty Dancing terug met een SBS 6-programma in hetzelfde genre: Liedje Op Het Eerste Gezicht, dat ze samen met Edsilia Rombley doet. Hierin zingen vrijgezellen een liedje met elkaar en dat zou dan moeten leiden tot een romantische klik. Het is een bedenksel van John de Mol, die behoorlijk uit vorm is.

John uit vorm

Er is John veel aan gelegen dat dit programma een succes wordt, vertelt oud-SBS 6-baas Tina Nijkamp. “Het is zijn eerste studioprogramma sinds Winstons quiz Het Beste Antwoord. Het is jaren geleden dat er zó weinig eigen nieuwe formats van John in een tv-seizoen werden gelanceerd en dat maakt deze titel extra spannend.”

Om alles op alles te zetten heeft SBS 6 tijdens de première één reclameblok geschrapt. “Dat doen de commerciële zenders vaker bij de start van een heel belangrijk programma voor de zender. Er zijn vanzelfsprekend wel kosten aan verbonden: vermoedelijk rond de 50 à 60 duizend euro ongeveer.”

Wendy flopt weer

Het resultaat? Niet best. De eerste aflevering van Liedje Op Het Eerste Gezicht trok gisteren 463 duizend kijkers (10 procent marktaandeel), niet genoeg voor een plekje in de dagelijkse kijkcijfer top 15. “Dit lijkt Wendy van Dijk’s volgende flop te worden”, zegt RTL Boulevard-verslaggever Joost Maiburg.

En mediamaker Rens Muller: “Pijnlijk voor SBS 6: de programma’s ervoor en erna trokken meer kijkers dan het met veel tamtam aangekondigde Liedje Op Het Eerste Gezicht.”

‘Oei, hij is niet blij’

Tina denkt dat John flink baalt. “Oei. Geen vliegende start. Daar zal bedenker John de Mol niet blij mee zijn. Good old Lachen Om Home Video’s scoorde in het tijdslot ervoor pijnlijk genoeg ook nog een stuk meer kijkers: 549 duizend. Geen taart vandaag en waarschijnlijk en zeer rustige app-ochtend voor Wendy en Edsilia.”

Ook in de belangrijke jongere doelgroep valt de score tegen, weet Tina. Wendy pakt daarin slechts 9,9 procent marktaandeel. En dat terwijl The Big Show met Ruben Nicolai uitkomt op 27 procent. Naar zijn RTL 4-show keken op hetzelfde moment 830 duizend kijkers.

De andere meest bekeken titels op prime time waren NPO 1’s De Grote Kleine Treinen Competitie (939 duizend), NPO 1’s Matthijs Gaat Door (864 duizend) en RTL 4’s VriendenLoterij Miljonairs (837 duizend).

Kijkcijfers

De kijkcijfers van zaterdag 5 november 2022 (SKO):

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.114.00001. NPO1 / 24.5%
02. Journaal 18:00 (NPO1) 1.024.00002. RTL4 / 18.0%
03. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.022.00003. SBS6 / 11.7%
04. Half acht nieuws (RTL4) 978.00004. NPO2 / 7.2%
05. EenVandaag (NPO1) 948.00005. RTL5 / 4.5%
06. De Grote Kleine Treinen Competitie (NPO1) 939.00006. NPO3 / 4.0%
07. Matthijs gaat door (NPO1) 864.00007. NET5 / 3.4%
08. VriendenLoterij Miljonairs (RTL4) 837.00008. RTL7 / 3.4%
09. The Big Show met Ruben Nicolai (RTL4) 830.00009. ESPN2 / 3.2%
10. Onze Boerderij en nu zelf (NPO1) 814.00010. RTL8 / 2.3%
11. RTL Boulevard (RTL4) 722.00011. Vero / 2.0%
12. Sterren op het doek (NPO2) 616.00012. Ziggo / 0.9%
13. Editie NL (RTL4) 594.00013. FOX / 0.9%
14. Hart van Nederland (SBS6) 572.00014. Comedy / 0.8%
15. Studio Sport (NPO1) 558.00015. Discov / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 35,7%
02. RTL Nederland 29,1%
03. Talpa TV 17,8%

Programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer Het Leven van Willeke Alberti (490 duizend), Nieuwsuur (441 duizend), Shownieuws (439 duizend) en Renze (390 duizend).

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen