Ruben Nicolai tegenover WK nóg verder onderuit: ‘Dit kost tonnen’

De kijkcijferdaling van The Big Show met Ruben Nicolai is niet te stoppen. Tegenover het WK Voetbal lopen zijn scores nóg verder terug. “En dit programma kost RTL 4 ongeveer drie ton per week!”

Ruben Nicolai © RTL

Ruben Nicolai dacht een flinke stap in zijn carrière te maken met de presentatie van zijn eigen personalityshow The Big Show. Dat is uitgekomen, maar het is helaas wel een flinke stap áchteruit. Ten opzichte van zijn vorige presentatieklus Lego Masters zijn de kijkcijfers van dit programma namelijk een stuk lager. En de vooruitzichten zijn slecht.

Ruben stelt teleur

Na 1 miljoen, 830 duizend, 801 duizend en 764 duizend kijkers, kwam The Big Show gisteren uit op slechts 709 duizend kijkers (14 procent marktaandeel) bij RTL 4. De concurrentie was fors met de WK Voetbal-wedstrijd Argentinië – Mexico op NPO 1, maar het stelt volgens kijkcijferkenner Tina Nijkamp nog steeds ernstig teleur.

De oud-SBS-baas schrijft op haar kijkcijferjuicekanaal: “Oei, oei, oei. The Big Show met Ruben Nicolai gaat tegenover het WK voetbal nóg verder onderuit. Slechts 709 duizend kijkers is gewoon niet goed genoeg voor zo’n dure show, ik denk tussen de 250 en 300 duizend euro per aflevering.”

Wendy níet terug

Mag Ruben volgend seizoen wel verder met dit programma? Tina vraagt het zich af. “In de commerciële doelgroep 20 tot 54 jaar nog wel een nette 20,2 procent, maar of dit programma een tweede seizoen krijgt? Daar zal nog wel even over vergaderd gaan worden. Het lijkt me hoogst onzeker.”

Wat krijgt er volgens Tina sowieso geen tweede seizoen? De Wendy van Dijk-show Liedje Op Het Eerste Gezicht. Dat programma kwam op hetzelfde moment niet verder dan 359 duizend kijkers (7 procent) op SBS 6.

WK op één

De grote winnaar op prime time was Argentinië – Mexico met 2 miljoen kijkers (40 procent) op NPO 1, gevolgd door NPO 2’s Sterren op het Doek waarin ditmaal Rob Kemps te gast was. Daar keken 919 duizend mensen (18 procent) naar.

De andere winnaars op prime time waren SBS 6’s De Oranjewinter (793 duizend en 19 procent), RTL 4’s VriendenLoterij Miljonairs (737 duizend en 18 procent) en daarna volgt de show met Ruben Nicolai.

Kijkcijfers

De kijkcijfers van zaterdag 26 november 2022 (SKO):

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Voetbal WK ARG MEX (NPO1) 2.004.00001. NPO1 / 38.9%
02. Voetbal WK FRA DNK (NPO1) 1.596.00002. RTL4 / 14.7%
03. Voetbal WK Journaal (NPO1) 1.584.00003. NPO2 / 10.8%
04. Even tot hier (NPO1) 1.527.00004. SBS6 / 9.6%
05. Journaal 20:00 (NPO2) 1.405.00005. NPO3 / 5.1%
06. Studio WK 22 (NPO1) 1.366.00006. RTL5 / 3.2%
07. Half acht nieuws (RTL4) 1.091.00007. NET5 / 2.2%
08. Sterren op het doek (NPO2) 919.00008. RTL8 / 1.7%
09. Voetbal WK POL SAU (NPO1) 884.00009. Vero / 1.2%
10. Voetbal WK VB (NPO1) 877.00010. BBC / 1.1%
11. De Oranjewinter (SBS6) 793.00011. Comedy / 0.9%
12. Journaal 18:00 (NPO2) 755.00012. SBS9 / 0.8%
13. VriendenLoterij Miljonairs (RTL4) 737.00013. N.geog / 0.8%
14. The Big Show met Ruben Nicolai (RTL4) 709.00014. Discov / 0.7%
15. RTL Boulevard (RTL4) 660.00015. TLC / 0.5%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 54,8%
02. RTL Nederland 20,6%
03. Talpa TV 13,8%

Programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer Hart van Nederland (499 duizend), EenVandaag (487 duizend), Nieuwsuur (451 duizend), Lachen om home video’s (443 duizend) en Shownieuws (294 duizend).

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Heeft Ruben Nicolai genoeg charisma voor een personalityshow?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Groeit Jan Versteegh ooit uit tot een A-ster?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen