NPO ziet dure dramaserie floppen tegenover WK-kraker: ‘Zó zonde’

De NPO heeft de première van een peperdure nieuwe dramaserie tegenover een kraker op het WK Voetbal geplaatst. Het resultaat? Zeer lage kijkcijfers. “Dit is echt ontzettend zonde.”

Bestseller Boy © AvroTros

De nieuwe dramaserie Bestseller Boy, over een jonge Amsterdammer met nietsontziende schrijfambities, is gisteren met buitengewoon voorzichtige cijfers begonnen. De eerste aflevering trok om half negen ’s avonds slechts 148 duizend kijkers (2 procent marktaandeel) naar NPO 3 en dat is wel heel erg magertjes.

‘Zó zonde’

Tina Nijkamp vindt het een ongelooflijke programmeerblunder. “Bij de NPO hadden ze bedacht dat het een heel goed idee zou zijn om een nieuwe en dure dramaserie te starten tegenover een hele grote WK-voetbalwedstrijd met hele grote voetballanden (Spanje tegen Duitsland)”, schrijft ze op haar kijkcijferjuicekanaal.

Ook in de voor NPO 3 belangrijke doelgroep 20 tot 54 jaar keek er nauwelijks iemand. “Ontzettend zonde. Hoe kan dit nou op deze dag starten? Ook heb ik er 0 promo’s voor gezien. Nou, hopelijk wordt het een succes op NPO Start, dat zal de woordvoering ook wel worden, maar zonde is het wel.”

Dramatische avond

Niet alleen Bestseller Boy, waarin over een paar weken Anna Nooshin haar opwachting maakt in een gastrol, maar ook de programma’s ervoor scoorden magertjes. Timmyland trok 155 duizend kijkers en Au Pairs VIPS had er 153 duizend.

Gelukkig maakte Raven van Dorst die flopscores later op de avond nog een beetje goed. Haar aflevering met Frits Wester en Nilüfer Gündogan kwam uit op een score van 487 duizend kijkers (8 procent marktaandeel).

Voetbal wint

De grote winnaar op prime time was de WK-wedstrijd Spanje – Duitsland met 3,1 miljoen kijkers (50 procent). De top drie op prime time wordt afgemaakt door RTL 4’s Isola Di Beau (967 duizend en 16 procent) en SBS 6’s De Oranjewinter (890 duizend en 20 procent).

Verder waren RTL 4’s Een tegen 50 (770 duizend en 13 procent), NPO 2’s Nieuwsuur (504 duizend en 8 procent) en SBS 6’s Code van Coppens (502 duizend en 8 procent) het meest in trek.

Kijkcijfers

De kijkcijfers van zondag 27 november 2022 (SKO):

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Voetbal WK ESP DEU (NPO1) 3.074.00001. NPO1 / 42.1%
02. Voetbal WK HRV CAN (NPO1) 1.964.00002. RTL4 / 14.9%
03. Voetbal WK Journaal (NPO1) 1.829.00003. SBS6 / 10.2%
04. Studio WK 22 (NPO1) 1.741.00004. NPO2 / 6.7%
05. Voetbal WK BEL MAR (NPO1) 1.543.00005. NPO3 / 5.0%
06. Journaal 20:00 (NPO2) 1.317.00006. RTL5 / 3.2%
07. Voetbal WK VB (NPO1) 1.225.00007. Vero / 2.5%
08. Half acht nieuws (RTL4) 1.016.00008. RTL8 / 2.1%
09. Isola Di Beau (RTL4) 967.00009. RTL7 / 1.4%
10. De Oranjewinter (SBS6) 890.00010. BBC / 1.4%
11. Een tegen 50 (RTL4) 770.00011. NET5 / 1.3%
12. Zes uur nieuws (RTL4) 760.00012. Discov / 0.7%
13. Voetbal WK JPN CRI (NPO1) 726.00013. Paramount / 0.7%
14. RTL Boulevard (RTL4) 675.00014. SBS9 / 0.6%
15. Andere Tijden Sport (NPO1) 665.00015. RTLZ / 0.5%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 53,8%
02. RTL Nederland 22,2%
03. Talpa TV 14,6%

Programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer vtwonen (546 duizend), Hart van Nederland (521 duizend), Renze op Zondag (486 duizend), WNL op Zondag (374 duizend) en Shownieuws (322 duizend).

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Denkt u dat er te veel geld verkwist wordt bij de NPO?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen