NPO loopt tonnen mis door magere kijkcijfers Nederlands elftal

De NPO loopt tonnen mis door de tegenvallende kijkcijfers van het Nederlands elftal op het WK Voetbal in Qatar, stelt kijkcijferkenner en oud-SBS-baas Tina Nijkamp. “Het gaat echt niet goed.”

Oranje en Tina Nijkamp © NOS, BNNVARA

Tina Nijkamp, de bekendste kijkcijferkenner van het land, volgt het aantal tv-kijkers van de Oranje-wedstrijden op het het omstreden WK Voetbal in Qatar op de voet. De scores stellen in vergelijking met voorgaande toernooien behoorlijk teleur, zo ook die van gisteren: Nederland – Qatar trok vanaf vier uur ’s middags 3,8 miljoen kijkers naar NPO 1.

‘Jeeminee!’

De Oranje-wedstrijd, die vanwege het vroege uitzendtijdstip maar liefst 86 procent marktaandeel scoorde, is daarmee de zoveelste tegenvaller. Tina: “Oei. Dit gaat kijkcijfertechnisch echt niet goed. ‘Slechts’ 3,8 miljoen kijkers voor het Nederlands elftal. Dat is echt schrikken. Jeeminee. Niet eens 4 miljoen kijkers zoals bij de vorige twee wedstrijden.”

Ze vervolgt: “Nederland – Qatar gaat de boeken in als de lineair slechtst bekeken wedstrijd op een WK- of EK-toernooi van deze eeuw, of misschien zelfs wel ooit. Het vroege tijdstip van 16.00 uur helpt niet, dat het een gewone dinsdag is ook niet, dat het in Sinterklaas-tijd is niet, dat veel mensen op hun laptop of via de app kijken ook niet. Maar dan nog.”

Tonnen verlies

Ondanks al die omstandigheden is de score volgens Tina ‘echt laag’. “Ook de mensen van de STER zullen drie keer moeten kijken: de reclamespots zullen op minimaal 5 miljoen kijkers verkocht zijn vermoed ik. Eén spotje kost namelijk 42.830 euro rondom de groepswedstrijden van het Nederlands elftal.”

Die spotjes leveren met terugwerkende kracht veel minder inkomsten op, aldus Tina. “Dus wat verliest de STER? Ik vermoed dat deze wedstrijd rond de 200 tot 250 duizend euro minder heeft opgeleverd. Gelukkig nu de knock-out-fase, dus dan zal Nederland – Verenigde Staten zaterdag om 16.00 uur toch wel boven de 5 miljoen uitkomen?”

WK wint prime time

Het WK Voetbal was gisteren ook de winnaar op prime time met 1,9 miljoen kijkers (34 procent) voor de wedstrijd Iran – Verenigde Staten. De nummer twee op prime time was De Oranjewinter met 828 duizend kijkers (19 procent) op SBS 6.

Verder waren NPO 1’s Opsporing Verzocht (692 duizend en 13 procent), RTL 4’s Bureau Arnhem (668 duizend en 12 procent) en SBS 6’s Urk! (608 duizend en 11 procent) het meest in trek.

Kijkcijfers

De kijkcijfers van dinsdag 29 november 2022 (SKO):

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Voetbal WK NLD QAT (NPO1) 3.822.00001. NPO1 / 33.9%
02. Voetbal WK NB (NPO1) 2.398.00002. RTL4 / 15.1%
03. Voetbal WK IRN USA (NPO1) 1.857.00003. NPO2 / 13.0%
04. Journaal 20:00 (NPO2) 1.529.00004. SBS6 / 8.6%
05. Voetbal WK Journaal (NPO1) 1.523.00005. NPO2 / 5.0%
06. Studio WK 22 (NPO1) 1.331.00006. RTL5 / 4.6%
07. Half acht nieuws (RTL4) 1.217.00007. RTL8 / 3.2%
08. Journaal 18:00 (NPO2) 1.126.00008. Vero / 2.6%
09. RTL Boulevard (RTL4) 920.00009. NET5 / 2.1%
10. EenVandaag (NPO2) 895.00010. RTL7 / 1.3%
11. BinnensteBuiten (NPO2) 889.00011. BBC / 1.2%
12. Op1 (NPO1) 880.00012. Discov / 1.0%
13. Sinterklaasjournaal (NPO3) 856.00013. N.geog / 0.8%
14. De Oranjewinter (SBS6) 828.00014. FOX / 0.7%
15. Voetbal WK VB (NPO1) 800.00015. Paramount / 0.6%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 51,9%
02. RTL Nederland 24,8%
03. Talpa TV 13,7%

Programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer GTST (777 duizend), Beau (703 duizend), Hart van Nederland (483 duizend), Nieuwsuur (481 duizend), Shownieuws (432 duizend) en HLF8 (256 duizend).

Mediacourant vraagt zich af, wat vindt u?

Het WK Voetbal is dit jaar in de winter. Jammer?

Tussenstand

Laden ... Laden ...

Wat vindt u?

Alle polls

Groeit Jan Versteegh ooit uit tot een A-ster?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen