Mariëlle Tweebeeke in zwaar weer: ‘Heeft wel betere tijden gekend’

Mariëlle Tweebeeke is veelgeprezen als presentatrice van Nieuwsuur, maar toch vallen de kijkcijfers van haar nieuwsrubriek de laatste tijd wat tegen. “Het heeft wel betere tijden gekend.”

Mariëlle Tweebeeke © NPO

Nieuwsuur is het meest gezichtsbepalende programma van NPO 2. Als dagelijks terugkerende titel om half tien is er de publieke omroep veel aan gelegen dat de nieuwsrubriek veel kijkers bedient. De laatste tijd vallen de scores van Mariëlle Tweebeeke en haar collega’s echter een beetje tegen, merkt kijkcijferexpert Tina Nijkamp.

Nieuwsuur stelt teleur

De scores van Nieuwsuur staan volgens Tina onder druk. Zo keken er gisteren slechts 393 duizend mensen (8 procent marktaandeel) naar de uitzending op NPO 2, goed voor de allerlaatste plek in de dagelijkse kijkcijfer top 25.

Tina is bezorgd: “Het programma Nieuwsuur heeft weleens betere tijden gekend: slechts 393 duizend kijkers en maar 4,5 procent in 20 tot 54 jaar. Pas op plek 25 in de top 25. Het valt me op dat het programma nooit meer boven de 600 duizend zit en blijft hangen rond de 400/500 duizend kijkers. Jammer.”

RTL Nieuws aan kop

Hart van Nederland, het nieuwsprogramma van SBS 6, stelt ook al geruime tijd teleur. “Het profiteert niet van de goede instroom van Vandaag Inside en scoort opnieuw teleurstellend, met 481 duizend kijkers pas op plek 23 en in 20 tot 54 jaar 10,9 procent marktaandeel.”

Het Achtuurjournaal trekt van alle nieuwsprogramma’s traditiegetrouw het hoogste aantal kijkers – gisteren 1,9 miljoen (37 procent) – maar in de commerciële doelgroep is het Half Acht Nieuws van RTL de grote winnaar. Dat scoorde 1,3 miljoen kijkers (29 procent) en in de commerciële doelgroep maar liefst 40 procent marktaandeel.

Radar pakt goud

De grote winnaar op prime time was gisteren Radar met 1,6 miljoen kijkers (27 procent), gevolgd door Spoorloos. Daar keken 1,2 miljoen mensen (25 procent) naar.

SBS 6 pakt zilver met Chateau Meiland (969 duizend en 17 procent) en Vandaag Inside (892 duizend en 19 procent) en RTL 4 brons met 824 duizend kijkers (15 procent) voor Expeditie Robinson.

Kijkcijfers

De kijkcijfers van maandag 14 november 2022 (SKO):

Top 15

Marktaandelen (18-24u, 6+)

01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.858.00001. NPO1 / 25.7%
02. Radar (NPO1) 1.556.00002. RTL4 / 19.2%
03. Journaal 18:00 (NPO1) 1.295.00003. SBS6 / 11.9%
04. Half acht nieuws (RTL4) 1.263.00004. NPO3 / 7.6%
05. Spoorloos (NPO1) 1.242.00005. NPO2 / 5.9%
06. EenVandaag (NPO1) 1.204.00006. NET5 / 5.0%
07. RTL Boulevard (RTL4) 1.055.00007. RTL5 / 4.2%
08. Chateau Meiland (SBS6) 969.00008. RTL7 / 2.5%
09. Vandaag Inside (SBS6) 892.00009. Vero / 2.5%
10. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 848.00010. RTL8 / 2.1%
11. Expeditie Robinson (RTL4) 824.00011. TLC / 1.2%
12. Sinterklaasjournaal (NPO3) 792.00012. Paramount / 1.0%
13. Khalid & Sophie (NPO1) 789.00013. Discov / 0.9%
14. Op1 (NPO1) 787.00014. FOX / 0.9%
15. Editie NL (RTL4) 780.00015. BBC / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)

Meer kijkcijfers bij:

01. Publieke Omroep 39,2%
02. RTL Nederland 28,6%
03. Talpa TV 20,0%

Programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer Jinek (773 duizend), Hunted (766 duizend), Hart van Nederland (481 duizend), Shownieuws (344 duizend) en HLF8 (313 duizend).

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen