Linda de Mol-serie bijna ten einde, scores blijven laag: ‘Te negatief’
De lijdensweg van Linda de Mol zit er bijna op: haar mislukte dramaserie Five Live beleeft bijna zijn seizoensfinale. Hoe komt het toch dat die serie zo slecht scoort? Tina Nijkamp geeft het antwoord.
Linda de Mol loopt elke maandagochtend met het schaamrood op de kaken tussen haar lakeien door. De kijkcijfers van haar dramaserie Five Live zijn schandalig slecht voor iemand die jarenlang de televisiekoningin is geweest. Zo keken er gisteren slechts 422 duizend mensen (9 procent marktaandeel) naar de uitzending op SBS 6.
Linda bungelt
Met deze score weet Linda de állerlaatste plek te behalen in de dagelijkse kijkcijfer top 25 en dat is dan nóg goed voor Five Live, want met twee eerder afleveringen wist ze dit kijkcijferoverzicht niet eens te behalen.
Kijkcijferexpert Tina Nijkamp: “Tja. Wat valt er nog over te zeggen? Het scoort 12,0 procent in de commerciële doelgroep 20 tot 54 jaar. (…) Volgende week de slotaflevering, en wellicht toch een tweede seizoen, ook omdat Linda de serie nog een kans wil geven, denk ik.”
‘Veel te negatief’
Waarom scoort Five Live zo slecht? Tina: “Krijg veel vragen in dm over hoe het komt dat Five Live linear zo slecht blijft scoren, ook zonder grote concurrentie er tegenover? lk denk eigenlijk dat de belangrijkste reden is: omdat alles zó ontzettend negatief is in de serie.”
Ze vervolgt: “Werkelijk iedereen is ongelukkig. En niemand gelukkig en echt aardig. En dat inspireert kijkers niet. Kijkers willen op zondagavond met een positief gevoel gaan slapen, want maandag begint de drukke werkweek weer.”
Beau op één
De grote winnaar op zondagavond prime time blijft Beau van Erven Dorens met ditmaal 1,2 miljoen kijkers (24 procent) voor zijn RTL 4-show Weet Ik Veel. Direct erna trok Caroline Tensen met Eén tegen 50 nog 1 miljoen kijkers (25 procent).
NPO 1 scoorde met de show Aria 849 duizend kijkers (16 procent), NPO 3 met College Tour 660 duizend kijkers (13 procent) en SBS 6 met Code van Coppens 627 duizend kijkers (12 procent).
Kijkcijfers
De kijkcijfers van zondag 13 november 2022 (SKO):
Top 15 |
Marktaandelen (18-24u, 6+) |
---|---|
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.808.000 | 01. NPO1 / 23.9% |
02. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.495.000 | 02. RTL4 / 20.3% |
03. Weet Ik Veel (RTL4) 1.204.000 | 03. SBS6 / 11.3% |
04. Een tegen 50 (RTL4) 1.028.000 | 04. NPO2 / 7.3% |
05. Autosport F1 GP (NPO1) 894.000 | 05. NPO3 / 7.1% |
06. Half acht nieuws (RTL4) 850.000 | 06. RTL5 / 3.9% |
07. Aria (NPO1) 849.000 | 07. RTL7 / 3.1% |
08. Studio Sport (NPO1) 838.000 | 08. Vero / 3.1% |
09. Andere Tijden Sport (NPO1) 784.000 | 09. RTL8 / 1.5% |
10. Studio Voetbal (NPO1) 714.000 | 10. ESPN2 / 1.5% |
11. College Tour (NPO2) 660.000 | 11. NET5 / 1.2% |
12. RTL Boulevard (RTL4) 660.000 | 12. ESPN / 1.1% |
13. Vtwonen (SBS6) 657.000 | 13. Ziggo / 1.1% |
14. Code van Coppens (SBS6) 627.000 | 14. Comedy / 0.8% |
15. Nieuwsuur (NPO2) 608.000 | 15. Discov / 0.7% |
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) |
Meer kijkcijfers bij: |
01. Publieke Omroep 38,3% | |
02. RTL Nederland 29,6% | |
03. Talpa TV 15,9% |
Programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer Hart van Nederland (600 duizend), Boerderij Van Dorst (530 duizend), Het Gouden Uur (504 duizend), Buitenhof (465 duizend) en Shownieuws (366 duizend).