Lauren Verster ook op beter tijdstip een flop: ‘Werkt niet meer’
Lauren Verster scoort ook op een beter tijdstip behoorlijk slecht met haar dure tv-programma ‘Lauren!’. De verhuizing naar prime time helpt haar nauwelijks aan een hoger marktaandeel.

Al jaren mag Lauren Verster de hele wereld over vliegen van belastinggeld, maar dat door de NPO betaalde feestje lijkt binnenkort verleden tijd. Het nieuwe seizoen van Lauren! scoort namelijk zwaar tegenvallende kijkcijfers. Vooral de première deed het vorige week bagger met slechts 78 duizend kijkers en 2,9 procent marktaandeel op NPO 3.
Helemaal ruk
Lauren schrok zich zelf ook een hoedje, bekende ze op NPO Radio 1. “Dat was dramatisch, natuurlijk helemaal ruk.”
De presentatrice gaf het late uitzendtijdstip de schuld: 23.00 uur. “Ik dacht: wat is dat nou weer voor tijdstip? Ik heb geprobeerd dat te veranderen, maar dat is niet gelukt. We scoorden de afgelopen jaren goed, maar toen zaten we altijd rond 21.00 uur.”
De NPO besloot het programma direct te verplaatsen naar 21.45 uur. “Ze dachten: zo gaat het niet werken, zo helpen we het programma om zeep.”
Nog steeds flop
De tweede aflevering van Lauren! trok gisteren op het nieuwe tijdstip 155 duizend kijkers (3,4 procent), een vrijwel even hoog marktaandeel. Helaas voor Lauren zit er nauwelijks verbetering in en scoort het net als vorige week niet goed”, zegt kijkcijferexpert Tina Nijkamp.
Tina vreest het ergste voor Lauren. “Wellicht is de conclusie wel dat kijkers van het ‘onderzoeken van werelden’ zoals Lauren met polygame families en dergelijke, ze daar wel genoeg van hebben gezien.”
Anniko op #1
Anniko van Santen was gisteren de winnaar op prime time met 1,1 miljoen kijkers (22 procent) voor Opsporing Verzocht. Het zilver is voor SBS 6’s Vandaag Inside (921 duizend en 21 procent) en het brons voor RTL 4’s Bureau Arnhem (879 duizend en 17 procent).
De andere meest bekeken titels op prime time waren NPO 2’s Nieuwsuur (745 duizend en 16 procent), NPO 1’s Redders op Zee (709 duizend en 14 procent) en SBS 6’s URK! (592 duizend en 12 procent).
Kijkcijfers
De kijkcijfers van dinsdag 15 november 2022 (SKO):
Top 15 |
Marktaandelen (18-24u, 6+) |
---|---|
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.122.000 | 01. NPO1 / 23.5% |
02. Journaal 18:00 (NPO1) 1.167.000 | 02. RTL4 / 18.0% |
03. Half acht nieuws (RTL4) 1.114.000 | 03. SBS6 / 11.5% |
04. Opsporing Verzocht (NPO1) 1.085.000 | 04. NPO2 / 8.8% |
05. EenVandaag (NPO1) 1.058.000 | 05. RTL5 / 5.8% |
06. Vandaag Inside (SBS6) 921.000 | 06. NPO3 / 4.6% |
07. RTL Boulevard (RTL4) 903.000 | 07. Vero / 4.3% |
08. Bureau Arnhem (RTL4) 879.000 | 08. NET5 / 2.9% |
09. Journaal laat (NPO1) 829.000 | 09. ESPN / 2.6% |
10. Sinterklaasjournaal (NPO3) 816.000 | 10. RTL8 / 2.3% |
11. Op1 (NPO1) 808.000 | 11. RTL7 / 2.0% |
12. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 771.000 | 12. BBC / 1.7% |
13. Editie NL (RTL4) 754.000 | 13. Paramount / 1.0% |
14. Nieuwsuur (NPO2) 745.000 | 14. Discov / 1.0% |
15. Khalid & Sophie (NPO1) 728.000 | 15. FOX / 0.8% |
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) |
Meer kijkcijfers bij: |
01. Publieke Omroep 36,9% | |
02. RTL Nederland 28,6% | |
03. Talpa TV 19,2% |
Programma’s die de top 15 niet haalden zijn onder meer Jinek (628 duizend), Hart van Nederland (559 duizend), Tijd voor MAX (522 duizend), Kees van der Spek (476 duizend), Shownieuws (354 duizend), HLF8 (267 duizend) en Een Jaar Van Je Leven (266 duizend).